ADHD

ADHD

Het kind in de tijd | Inaugerele rede prof. dr. Nanda…

16 juni jl. sprak prof. dr. Nanda Rommelse haar inaugerele rede uit ter gelegenheid van haar benoemting tot bijzonder hoogleraar.
ADHD

Richtlijn Voorlichting ADHD is uit

Voorlichting over ADHD is nog regelmatig eenzijdig of verwarrend. Deze richtlijn geeft aanwijzingen voor heldere voorlichting over ADHD.
ADHD

Leesstoornis behandelen bij kinderen met ADHD, ASS of beide

Kinderen met dyslexie hebben vaak ADHD, ASS of allebei. Is het hebben van comorbiditeit van invloed wanneer zij een behandeling krijgen voor hun leesstoornis?
ADHD

Waardevolle inzichten voor professionals in De praktijk van de kinder- en…

Ervaringen van kinderen, ouders en professionals
ADHD

Psychosociale benadering in plaats van gangbare biomedisch denken bij kinderen met…

Kinderen met ADHD met ongewenst gedrag en slechte schoolprestaties krijgen te snel en te lang medicatie. Dit medicatiegebruik heeft op de lange termijn geen voordelige en soms zelf schadelijke effecten. Het versterken van de directe omgeving van kinderen met ADHD biedt echter positieve effecten. Sluiter houd een pleidooi om meer ruimte te geven aan een […]
ADHD

Herziene voorlichtingsbrochure ADHD en druk gedrag

Op de eerste editie van de voorlichtingsbrochure waren vele positieve reacties binnengekomen. Naar aanleiding van een aantal van deze reacties zijn er een aantal, veelal kleine, wijzigingen doorgevoerd. Hier zie je de herziene versie van De academische werkplaats voor ADHD en Druk Gedrag, 18 januari 2021 > Bron: Academische werkplaats voor ADHD en Druk Gedrag […]
ADHD

Beter slapen met ADHD

Veel adolescenten met ADHD kampen met slaapproblemen. Daardoor verergeren vaak ook andere ADHD-gerelateerde problemen, zoals aandacht en emotieregulatie. De speciaal voor hen ontwikkelde CGT-slaaptraining 'SIESTA' moet hierin verandering brengen.
ADHD

‘Een van onze doelen is mythes over ADHD te ontkrachten’

Veel jeugdigen met concentratieproblemen en hyperactiviteit of impulsiviteit komen in het hulpcircuit terecht. Dit roept veel vragen op over de beste aanpak voor deze kinderen. De Academische Werkplaats voor ADHD en Druk Gedrag probeert gepaste hulp te stimuleren door onderzoek, onderwijs, beleid en praktijk dichter bij elkaar te brengen. We spreken met coördinator Betty Veenman.