Home Nieuws
Nieuws
Preventie en tijdige behandeling verlaagt torenhoge huidige impact van angststoornissen
De recente cijfers laten een verontrustende trend zien: het percentage volwassenen met een angststoornis is in Nederland gestegen van 10 naar 15 procent. De gevolgen van angststoornissen voor de samenleving zijn enorm , zoals recent gepubliceerd door het RIVM. ‘De impact móet omlaag’, benadrukt Batelaan. Mensen kunnen niet meer naar de supermarkt of hun werk. […]
Het verband tussen BMI en het mentaal welzijn van adolescenten
Het onderzoek Dit cross-sectioneel onderzoek is onderdeel van de Health Behavior in School-Aged Children studie, een onderzoek van de WHO naar de gezondheid, het welzijn en het gedrag van adolescenten in Europa en Noord-Amerika. Data werd verzameld tussen 2002 en 2018, met een responsratio van 60%. De studiepopulatie bestond uit meer dan een miljoen kinderen tussen de […]
Hikikomori: jonge kluizenaars
De term ‘hikikomori’ verwijst naar een syndroom waarbij een persoon, doorgaans een adolescent of jongvolwassene, zich volledig terugtrekt uit het sociale en maatschappelijke leven en zich zelfs binnenshuis afzondert van zijn naaste familieleden. 1 Lange tijd werd gedacht dat hikikomori een typisch Japans fenomeen betrof. In het ‘land van de rijzende zon’ wordt de prevalentie […]
Imagery Rescripting (IR): vooral bij jongeren een krachtige behandeling voor angst en depressie
Daarnaast heeft IR bewezen effectief te zijn bij verschillende angststoornissen. Bijvoorbeeld, bij sociale angst helpt IR patiënten om belastende herinneringen opnieuw te beleven en te herformuleren, wat leidt tot minder angst en verbeterde sociale interacties. Ook bij OCD laat IR veelbelovende resultaten zien door de emotionele respons op verontrustende beelden te veranderen. Wat betreft de […]
Leestip | Interview met Rita Kohnstam: ‘Die overdosis aan informatie, daar ben ik pessimistisch over.’
Rita Kohnstamm is psycholoog, aanvankelijk gespecialiseerd in sociale en persoonlijkheidspsychologie. Van 1972 tot 1985 was zij hoofdredacteur van Ouders van Nu en stond de kinderpsychologie in haar werk centraal. Zij schreef drie delen Kleine Ontwikkelingspsychologie, over respectievelijk het jonge kind, de schoolleeftijd en de adolescentie. Nadat Rita van Ouders van nu een toonaangevend magazine over opvoeding en […]
Klimaatstress? Jongeren komen zelf met oplossingen
We horen veel over de klimaatcrisis, maar we horen niet vaak hoe jongeren hierover denken. Terwijl zij degenen zijn die het meest te maken krijgen met de gevolgen van klimaatverandering. “Daarnaast zijn jongeren extra vatbaar voor angst over dit onderwerp mede door veranderingen in het brein in de tienerjaren”, vertelt Van de Groep. Aan de andere […]
Impact van online discriminatie: jongeren voelen zich machteloos en onveilig
KIS heeft onderzoek gedaan naar de ervaringen van online discriminatie en haatspraak van jongeren tussen de 16 en 24 jaar. En wat de impact daarvan is op deze jongeren. Het onderzoek bestond uit een beknopt literatuuronderzoek, online vragenlijst, interviews en meerdere focusgroepen met jongeren die weleens negatieve of beledigende berichten online zien. De verkenning kan […]
Luistertip | Prof. dr. Trudy Mooren over trauma bij gevluchte kinderen: ‘Het incasseringsvermogen van deze kinderen is indrukwekkend en stemt tot bescheidenheid’
Momenteel werkt Trudy Mooren, klinisch psycholoog gezinsafdeling ARQ Centrum ’45, bijzonder hoogleraar Family Functioning Following Psychotrauma aan de Universiteit Utrecht en hoofdopleider van de KP-opleiding V&O bij de RINO Groep, veel met kinderen uit Syrië en Oekraïne. Ze bespreekt de diversiteit en de ernst van de symptomen die deze kinderen ervaren als gevolg van hun trauma’s. Ze […]
Kijktip | Inside out 2 ‘Een cadeau voor de wereld.’
De Leeuw onderzocht samen met collega’s hoe verhalen betekenisvol kunnen zijn voor kinderen en jongeren en hoe dit kan bijdragen aan hun emotionele groei. Een van hun conclusies: ‘Films als Inside Out dragen bij aan de sociale intelligentie van kinderen en jongeren. De film zet je aan het denken en je leert van alles over emoties […]
De invloed van latere begintijden middelbare school op depressiesymptomen van scholieren
Onderzoekers grepen een aanpassing van de aanvangstijden van lessen op middelbare scholen in de stadsregio Minneapolis aan om de effecten van latere lestijden op depressieve klachten te onderzoeken. Op deze manier kon quasi-experimenteel de situatie vóór de aangepaste schooltijden worden vergeleken met de situatie erna. Hiervoor werden 2.134 scholieren met een gemiddelde leeftijd van 15,2 […]