Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Psychosociale benadering in plaats van gangbare biomedisch denken bij kinderen met ADHD

Online redactie
Online redactie
Kinderen met ADHD zijn beter geholpen met versterking van hun omgeving, dan met medicatie. Dit blijkt uit onderzoek van Maruschka Sluiter, waar zij 4 februari jl. op promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Kinderen met ADHD met ongewenst gedrag en slechte schoolprestaties krijgen te snel en te lang medicatie. Dit medicatiegebruik heeft op de lange termijn geen voordelige en soms zelf schadelijke effecten. Het versterken van de directe omgeving van kinderen met ADHD biedt echter positieve effecten. Sluiter houd een pleidooi om meer ruimte te geven aan een psychosociale benadering in plaats van het vaak gangbaardere biomedisch denken.

Als ADHD lastig gedrag of achterblijvende schoolresultaten verklaart, heeft niemand schuld. Een belangrijk nadeel is echter dat oorzaak en oplossing zo bij het kind worden gezocht, waardoor mogelijkheden in de context worden gemist of onvoldoende benut.

Positieve effecten worden aangetoond door genuanceerde voorlichting voor aankomend professionals en ondersteuning van ouders middels een oudercursus waarvoor geen kindgebonden psychiatrische classificatie noodzakelijk is.

Ouders bleken na een training minder opvoedstress te hebben, communiceerden beter met hun kinderen en zagen minder problemen met aandacht en hyperactiviteit.

Naast het versterken van de leefomgeving en het trainen van professionals zou er in de jeugdzorg, ggz en onderwijs betere voorlichting moeten komen over ander vormen van steun dan medicatie.

Het proefschrift wil geen eenzijdige nadruk leggen op het psychosociale perspectief. Inclusief denken en handelen, normaliserend, demedicaliserend en met een trapsgewijze en contextuele benadering, is voordelig voor kinderen, hun directe omgeving, de samenleving en overheden. De uitdaging ligt in constructief denken en handelen en samen datgene doen wat nodig is in het belang van het kind.

Bron: Rijksuniversiteit Groningen, NJi

Gerelateerde informatie

‘Een van onze doelen is mythes over ADHD te ontkrachten’

Wat te doen bij druk en impulsief gedrag?