Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Onderzoek kansrijke start kinderen met behulp van big data

Webredactie
Webredactie
Erasmus School of Economics ontvangt samen met het Erasmus MC Sophia en 25 andere organisaties 1,32 miljoen euro van de Nationale Wetenschapsagenda om kinderen een kansrijke start te geven met behulp van big data.
160295921
Picscout/Springer

De Erasmus School of Economics zal samen met JGZ-organisaties, NCJ, andere kennisinstellingen en geboortezorg onderzoeken hoe (aanstaande) ouders tijdens de zwangerschap en vroege jeugd het beste ondersteund kunnen worden door professionals in de geboortezorg, de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en het sociaal domein. Daarvoor worden nieuwe gegevens van de JGZ verzameld en onder strikte voorwaarden die de privacy beschermen, beschikbaar gesteld voor onderzoek in een beveiligde data-omgeving bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De ontwikkeling van een kind tijdens de zwangerschap en de eerste twee jaar van het leven heeft invloed op de gezondheid en ontwikkeling tijdens het hele leven. Met dit onderzoek kunnen onderzoekers de gezondheid en ontwikkeling van honderdduizenden kinderen volgen vanaf het eerste bezoek aan de verloskundige, tot aan volwassenheid. Om ouders en professionals hierbij te ondersteunen wordt een open source computerprogramma gebouwd, dat eenvoudig te gebruiken zal zijn. Ouders en professionals worden vanaf het begin betrokken bij het onderzoek. Vervolgens wordt in de praktijk onderzocht hoe inzichten uit deze gegevens (aanstaande) ouders en professionals kunnen helpen bij de beslissing welke zorg en ondersteuning het meest passend is. Een groot deel van de regionale JGZ-organisaties heeft zich aangesloten bij dit consortium en met de overige JGZ-organisaties gaan de onderzoekers het komende jaar in gesprek. Uiteindelijk moet al die nieuwe kennis bijdragen aan een kansrijke start voor alle kinderen.

Naar het persbericht Erasmus Universiteit >

Bron: NCJ.nl

Gerelateerde informatie

Boeken

Nieuws/artikelen

Websites