Kind & Adolescent Praktijk nr. 4, 2021

    Een kijkje op de High & Intensive Care Jeugd | Doorbreek barrières, verbeter netwerkzorg | Trainen voor traumasensitief onderwijs | ‘Erken ouder van kind met autisme meer als deskundige’

    Beter omgaan met boosheid

    De interventie 'Meer Zelfcontrole Minder Boos' wil kinderen met een licht verstandelijke beperking (LVB) en gedragsproblemen leren beter met boosheid om te gaan. Onderzoek moet uitwijzen hoe effectief deze interventie is.

    Kind en Adolescent Praktijk nr. 4/2021 is uit! | Crisis

    Crisis is een kans, hoor ik behandelaren wel eens zeggen. Eerlijk gezegd heb ik daarbij vaak gedacht: wat een onzin. Hoezo, kans?

    Doorbreek barrières, verbeter netwerkzorg

    Ondanks inspanningen om netwerkzorg in te voeren in de jeugdpsychiatrie lopen veel jongeren met een ernstig psychische aandoening nog altijd vast in het zorgsysteem. In dit artikel beschrijven we de ontwikkeling, implementatie en eerste ervaringen van een interventieprogramma om netwerkzorg te verbeteren.

    ‘Erken ouder van kind met autisme meer als deskundige’

    Hoe breng je de ondersteuningsbehoefte van kinderen met (een vermoeden van) autisme en het gezin in kaart? Het nieuwe boek Autisme bij kinderen. Signalering, diagnostiek en behandeling helpt daarbij. Psycholoog en onderzoeker Annelies de Bildt, een van de redacteuren van het boek, vertelt er meer over.

    Gezien en gelezen

    In de rubriek Gezien en gelezen vind je lees,- kijk,- en luistertips:. Deze keer: Getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij herstel, Autisme bij kinderen - Signalering, diagnostiek en behandeling, Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten. 100 dagen in je hoofd, Sexeducation, Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht.

    HIC-J: hulp bij acute psychiatrische nood

    Een kijkje op de High & Intensive Care Jeugd | Een High Intensive Care Jeugd (HIC-J) biedt psychiatrische zorg aan jongeren in crisissituaties. Lees hoe zo’n opname in zijn werk gaat aan de hand van het verhaal van de zestienjarige Emma. ‘Toen ik veel eigen regie kreeg, voelde ik me eerst een beetje in de zeik genomen.’

    Trainen voor traumasensitief onderwijs

    Steeds meer scholen werken aan een 'traumasensitief onderwijsklimaat' en volgen hiervoor een teamtraining. Zo'n training is een goed begin, blijkt uit dit onderzoek. Maar om Traumasensitief Onderwijs (TSO) blijvend en 'schoolbreed' in te voeren, zijn meer inspanningen nodig. 'Wat doe je als een leerling het bos in vlucht?'

    Twee culturen

    Dominica is somber en trekt zich steeds verder terug. Het meisje van veertien bezoekt de Praktijkschool, maar vindt er steeds minder aansluiting. De vertrouwenspersoon op school had aan het begin van het schooljaar nog wel een klik met Dominica, maar heeft haar al een tijd niet meer gezien. Ook thuis maken ze zich zorgen om haar. Dominica's moeder zou graag weer het goedlachse meisje van vroeger zien en haar oudere zus probeert van alles om Dominica te activeren, zonder resultaat.

    Wat blijft, is de bevlogenheid

    Aan het eind van zijn loopbaan als wetenschapper én praktijkwerker in het speciaal onderwijs blikt KAP-redacteur Jan Bijstra terug. Er is veel waarover hij zich verwondert. Maar bewondering is er ook.

    Wat is je overkomen?

    Jongeren vragen naar het waarom van hun gedrag, is vaak vrij zinloos. Stel liever een vraag die hen uitnodigt over hun leven te vertellen, betoogt Nic Drion.

    Wat werkt bij ernstige gedragsproblemen?

    Annemarieke Blankestein onderzocht verschillende systeeminterventies bij jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun ouders.

    Zeven misvattingen over de verklarende analyse

    De 'verklarende analyse' zoemt overal rond. Het klinkt veelbelovend, maar teleurstelling ligt op de loer. Wat is het nu precies, en wat níet? Marca Geeraets en Harrie van Leeuwen ruimen de misverstanden uit de weg.