Kind & Adolescent Praktijk nr. 4, 2018

    Passen de leraren?

    Onlangs las ik in de krant opnieuw een bericht over het lerarentekort in het basisonderwijs. Een school in Hoorn vraagt ouders om bij te springen zodat de leerlingen toch op school kunnen blijven. Deze ouders kunnen de kinderen begeleiden bij hun weektaak, een beetje oppassen en wat educatieve spelletjes spelen.

    Visuele conversie behandelen volgens driesporenplan

    Over de behandeling van visuele conversie is weinig geschreven. Bij Koninklijke Visio is een behandeling ontworpen die wetenschappelijke inzichten en praktijkervaring gebruikt. De behandeling bestaat uit kijktraining, gedragstherapie en systeembegeleiding. Lees hier wat dat betekende voor de elfjarige Timo.

    EMDR- en systeemtherapie in IGT-K: Werkt het?

    Bij een nieuwe behandelmethode voor getraumatiseerde kinderen werken een EMDR- en gezinstherapeut met elkaar samen. Een studie naar deze 'Integratieve Gehechtheidsbevorderende Traumabehandeling voor Kinderen' (IGT-K) moet aantonen of de behandeling effectief is.

    ‘Inclusief onderwijs’ is niet altijd een goed idee

    In Nederland en andere landen wordt al jaren discussie gevoerd over de vraag waar leerlingen met extra onderwijsbehoeften het beste op hun plek zijn: in het regulier onderwijs of in het speciaal onderwijs. En hoe zit dat als het gaat om leerlingen met gedragsproblemen?

    Veertig procent en de Transdiagnostische Benadering

    In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten? En: is nader onderzoek gewenst?

    Benut de kansen voor preventie in de jeugdzorg beter

    Een van de uitgangspunten van de transformatie van de jeugdzorg is preventie, signalering en vroege interventie van psychosociale problematiek. Het is echter niet eenvoudig om in Nederland bewezen (kosten)effectieve preventieprogramma's en screeningsinstrumenten te vinden. Door dat makkelijker te maken, is veel winst te boeken.

    Het nieuwe afwegingskader

    In de rubriek Geregeld leggen wij het vergrootglas op wet- en regelgeving. Mr. Alice Broersma verheldert onderwerpen die voor niet-juristen soms taaie kost zijn, of bespreekt juridische thema's die actueel zijn in ons werkveld.

    ‘Als individuen bestaan we niet, alleen in interactie met anderen’

    De Nederlands Amerikaanse Psychiater Bessel van der Kolk heeft meer dan dertig jaar ervaring op gebied van trauma en traumabehandeling van kinderen en volwassenen. Hij verenigde zijn inzichten in het boek Traumasporen, dat al in negentien talen is vertaald.

    Verzet

    Lessen voor passend speciaal onderwijs

    In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen.

    SEN en de kunst van het lesgeven

    In deze rubriek laat de redactie van Kind & Adolescent Praktijk een promovendus aan het woord om te vertellen over zijn of haar onderzoek.

    Een moeder als geen ander: vindingrijk, ondernemend en hopeloos verslaafd

    Tussen de regels van de literatuur is een schat aan psychologisch inzicht te vinden. In deze rubriek doet Frits Boer voor u verslag van zijn speurtochten.

    Is er een essentie van angst? – Antwoord aan Else de Haan

    Gezien en gelezen