Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 375 resultaten )

Verfijn zoekresultaten

Tijd voor grote schoonmaak in de jeugdzorg

Het is tijd om op te ruimen. Een opgeruimde kamer en opgeruimd bureau zorgen voor een opgeruimd hoofd. Helaas is opruimen in de gezondheidszorg een van de dingen waar we het slechtst in zijn.

Thuis een goede leeromgeving creëren

Bevorder de neurocognitieve ontwikkeling van je kind | In de interactie met hun kinderen kunnen ouders precies die hersenfuncties prikkelen waardoor leren op school makkelijker wordt.

Maak cognitieve gedragstherapie ‘LVB-proof’

Interview met Michel van den Bogaard | Cognitieve gedragstherapie wordt vaak afgeraden bij jeugdigen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Toch zijn er steeds meer aanwijzingen dat zij er baat bij kunnen hebben, mits hulpverleners rekening houden met hun LVB.

Werken vanuit ‘eigen kracht’ is knap ingewikkeld

Uitgaan van de 'eigen kracht' van jeugdigen en hun gezinnen, zoals de Jeugdwet voorschrijft, is nog niet zo eenvoudig. Wat houdt het eigenlijk in? En welke spanningsvelden komen professionals in de praktijk tegen?

Het ijzer smeden als het koud is

Kirsten van Gink promoveerde op 11 oktober 2019 aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op haar proefschrift - 'Het ijzer smeden als het koud is: de aanpassing, implementatie en effectiviteit van geweldloos verzet in residentiële kinder- en jeugdpsychiatrie'

‘Samen beslissen’ móet, juist ook met adolescenten

'Samen beslissen' kan bij adolescenten extra lastig zijn, omdat zij vaak weinig gemotiveerd zijn voor psychologische behandeling. Toch blijkt samen beslissen ook bij hen te leiden tot een beter behandelresultaat na drie maanden. Sterker nog, alleen via een 'gedeeld verhaal' kunnen we de zorg naar een hoger plan tillen.

Elk nadeel heeft zijn voordeel

Vanwege het coronavirus mogen we geen direct contact hebben met onze klanten. Het gesprek met Evi en haar moeder doen we daarom telefonisch. Moeder is verrast dat ik bel; door alle gedoe rond het gevaarlijke virus was ze het helemaal vergeten.

Zó ontwikkel je succesvolle interacties met leerlingen met ASS

Sam is een jongen van acht jaar met een autismespectrumstoornis (ASS) die naar groep 4 van een reguliere basisschool gaat. Tijdens de klassikale instructie doet hij niet mee met de groep. Hij zet zijn koptelefoon op en sluit zich af.

Zonder morren

Toen corona het openbare leven behoorlijk begon te bepalen, was dat bij ons thuis niet anders. We werkten zoveel mogelijk thuis, staakten onze hobby's en activiteiten buiten de deur en aangezien de scholen dicht- gingen, moesten wij als ouders toezien op de leervorderingen van onze twee zoons, beiden zestien jaar. Ze zijn, om het mild uit te drukken, geen fan van school.

Gezien en Gelezen

Praktijkboek praten met kinderen over kindermishandeling | Het geheime leven van het tienerbrein - Hoe we onszelf uitvinden | Write Junior - Protocol schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten van 4-18 jaar | Bewonder mij! Overleven in een narcistische wereld | Blijf van mijn mama af!

Verfijn de zoekresultaten

  • Filter op categorie