Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 155 resultaten )

Verfijn zoekresultaten

Gezien en gelezen

Beter worden in je vak. Systematische zelfreflectie voor professionals in de GGZ | Een verrassende verjaardag. Dierenverhalen voor cognitief gedragstherapeuten die werken met jonge kinderen.

Een nieuw leven voor het placebo-effect

In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten? En: is nader onderzoek gewenst?

Het verschil tussen David en Davy

Wat als er ernstige problemen zijn in een gezin en het er voor een kind misschien niet veilig is? Hoe zorgen we dat deze kinderen toch zo 'thuis' mogelijk opgroeien? Over dit thema schrijft Nic Drion.

Hulp aan gevluchte kinderen met trauma’s

Over de effectiviteit van traumabehandeling bij vluchtelingenkinderen is nog te weinig bekend. KIEM is een onderzoeksproject van Stichting Centrum '45 naar de effectiviteit van KIDNET EMDR en vergelijkt deze met een wachtlijstconditie.

Draagt persoonlijkheid bij aan de X-factor van de leraar?

In deze rubriek laat de redactie van Kind en Adolescent Praktijk een promovendus aan het woord om te vertellen over zijn of haar onderzoek.

Het label ‘LVB’: weg ermee?

In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen.

‘So- en sbo-leerlingen profiteren van gemengde klas’

Best verwarrend: Nederland kent scholen voor speciaal onderwijs (so) en scholen voor speciaal basisonderwijs (sbo). Over het verschil én een experiment waarbij de twee samengaan, praten we met Margreet Schans en Elsa Zemering. Beiden werken op de combinatieschool S(B)O De Delta/Prof. W.J. Bladergroenschool in Appingedam.

Wat helpt leerlingen met internaliserende problemen op school?

Leerlingen met internaliserende problemen vallen vaak niet op in de klas. Ook praten ze niet graag over hun problemen. Voor professionals in het onderwijs is onduidelijk hoe zij deze leerlingen kunnen ondersteunen. Een literatuurstudie laat zien wat leerlingen hierover zelf te zeggen hebben. Dat levert een handreiking op met acht tips.

Weten hoe weinig je (nog) weet

Evidencebased werken, doen wat werkt… Het klinkt zo logisch. Toch is het in de praktijk nog een hele klus. Marca Geeraets en Harrie van Leeuwen schrijven over de uitdagingen die behandelaren (en organisaties) hierbij tegenkomen.

Cultuursensitief werken met alleenstaande jonge vluchtelingen

Alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV's) lopen een verhoogd risico op het ontwikkelen van psychische problematiek. Over de beste benadering van deze problematiek is nog veel onduidelijk. Aan de hand van een casus bespreken we hoe we cultuursensitief kunnen werken met een AMV die last heeft van traumagerelateerde klachten.

Verfijn de zoekresultaten

  • Filter op categorie