Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 363 resultaten )

Verfijn zoekresultaten

Behándel dat trauma, ook in gesloten jeugdzorg

De gesloten jeugdzorg is een ingewikkelde context. Toch zijn er voor traumabehandeling juist kansen: jongeren en behandelaren kunnen elkaar niet ontlopen. Wat is nodig om de behandeling voor de jongere tot een succes te maken? En hoe blijven hulpverleners zelf overeind?
Trauma
Anne Laura van Harmelen

Interview Anne-Laura van Harmelen | ‘Veerkracht meten? Was het maar zo simpel!’

Hoe versterk je de veerkracht van jongeren met jeugdtraumatische ervaringen? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, bewijst het onderzoek van prof. dr. Anne-Laura van Harmelen, hoogleraar Brein, Veiligheid en Veerkracht. Maar de basisbenodigdheden kennen we wél.
ADHD

Wat betekent het als je ADHD hebt?

Susanne (18) vertelde haar behandelaar dat ze als meisje van zes door dezelfde organisatie was onderzocht. Ze kreeg toen een ADHD-classificatie. Haar behandelaren van toen en nu besloten samen met Susanne het verhaal van haar ontwikkeling op te schrijven. Wat betekent het om op te groeien met ADHD-symptomen en een classificatie?
Autisme Spectrum Stoornissen (ASS)
Jong meisje zittend op stoel in de woonkamer

Als contact maken niet vanzelf gaat

Kinderen met ASS hebben meer baat bij naturalistische, ontwikkelingsgerichte gedragstherapeutische behandelingen dan bij het aanleren van praktische, ‘schoolse' vaardigheden. PRT is zo'n benadering, die het kind spelenderwijs stimuleert bij de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden, zoals een gesprekje beginnen.

SCRES: overzicht bij complexe echtscheiding

Hoe ervaren ouders en kinderen (complexe) scheiding? En hoe meet je de afname van problemen op dit gebied? Het instrument SCReening en Evaluatie bij Scheidingshulp (SCRES) is een gevalideerd hulpmiddel, bedoeld voor de hulpverleningspraktijk én voor onderzoek naar het effect van scheidingshulp.
Jonge man praat met docent/begeleider in schoolbibliotheek

Hoe zorg je dat jongere zich gezien voelt?

Om professionals meer inzicht te geven in de leefwereld van jongeren ontwikkelen onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam een e-learning. Zo hopen zij professionals handvatten te bieden waarmee ze de mentale gezondheid van deze, soms kwetsbare, jongeren kunnen vergroten.
Jong meisje veegt lipstick van haar mond

Gezien & gelezen

De Jeugdkliniek | Mijn kind heeft OCD | Mijn grote broer | Afterglow | Dalva | Veerkracht
Nic Drion

Het belang van het helpersysteem

Een goed werkend helpersysteem kan een gezin enorm steunen. Maar een falend helpersysteem, waarin deelnemers niet samenwerken, maakt het voor ouders onmogelijk om succesvol te zijn.

Frictie | Emoties: reguleren of waarderen?

Als kinderen van jongs af aan leren hun emoties te herkennen en er ruimte aan te geven, zullen ze leren handelen vanuit hun waarden. Dat helpt hen een betekenisvol leven te leiden. Maar dat vergt ook van ons, als professionals, een omslag.
Mariska van der Steege en Marjan de Lang

Benut kennis en kritische tegenspraak

Om scherp te blijven en vaste denkpatronen zoals tunnelvisie te voorkomen, is kritische tegenspraak onmisbaar. Bovendien is er veel kennis beschikbaar. Doe ook daar je voordeel mee.

Verfijn de zoekresultaten

  • Filter op categorie

Abonneren