Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gezien & gelezen

Jojanneke en de jeugdzorgtapes | Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen | Papa is verslaafd | De gezonde school | De darm-connectie | Handboek Kinder- en Jeugdpsychiatrie

TV • Jojanneke en de jeugdzorgtapes • via NPO Plus

Jojanneke van den Berge maakte voor de EO eerder de documentairereeks ‘Jojanneke in de prostitutie’. Alle jongeren die ze voor de serie sprak, bleken een jeugdzorgverleden te hebben. Reden voor Van den Berge een aantal jongeren te volgen die op jonge leeftijd uithuisgeplaatst zijn. ‘Jojanneke en de jeugdzorgdtapes’ maakt op zeer pijnlijke wijze duidelijk dat uithuisgeplaatste kinderen meestal niet beter af zijn. Kritische noot is dat de programmamaakster een vooringenomen standpunt inneemt; ze laat geen enkele professional uit de jeugdzorg aan het woord. Aan de andere kant: het programma is volgens haar geen aanklacht tegen mensen die in de jeugdzorg werken, maar tegen degenen die het systeem vormgeven. ‘Daar zit het probleem,’ aldus Van den Berge in de VPRO-Gids. (CvG)

Boek • Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

Leony Coppens en Marthe Schneijderberg 2021 | Uitgeverij SWP, compleet herziene uitgave | 336 bladzijden | Prijs € 41,00

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs12454-022-0702-z/MediaObjects/12454_2022_702_Fig1_HTML.jpg
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen gun ik elke leerkracht. Het boek zal niet enkel een verschil maken in de levens van vele leerlingen die te maken hebben gekregen met schokkende gebeurtenissen, het daagt ook de leerkracht uit in zijn of haar perspectief op bepaalde gedragingen en ervaringen. En tot het exploreren van nieuwe thema’s. De auteur weet zeer goed hoe ze de wetenschappelijke en theoretische achtergrond van thema’s als trauma, ontwikkeling van de hersenen, zelfregulatievaardigheden op een praktische manier kan vertalen. Dit doet ze door het gebruik van metaforen, voorbeelden en gevalsbeschrijvingen, maar ook door stil te staan bij de schoolse realiteit. Zelfs zonder enige kennis van trauma ben je als leerkracht na het lezen voorzien van simpele taal om ingewikkelde dingen makkelijk bespreekbaar te maken.
De auteur beperkt zich niet tot het thema trauma, maar raakt al de domeinen aan die van belang zijn om met getraumatiseerde kinderen te werken. Denk aan hechting, window of tolerance, racisme, veiligheid en leervermogen na trauma. Bovendien is het boek aantrekkelijk vormgegeven. Je zal zelden grote lappen tekst zien zonder afbeeldingen, metaforen, voorbeelden, reflectievragen, casussen, werkkaarten of andere manieren om de lezers te engageren. Hierdoor blijft het heel interactief en heb je als lezer het gevoel dat je gemakkelijk door de soms moeilijke materie wordt geleid.
Tevens wordt echt rekening gehouden met de situatie van leerkrachten, met name dat ze weinig tijd hebben om veel zelf te ontwikkelen. Wat ik ontzettend waardeer zijn
Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in