Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 375 resultaten )

Verfijn zoekresultaten

Boze jongens

Onlangs keek ik naar de film Rotjochies van regisseur Maasja Ooms (u weet wel, zij maakte ook de film Alicia). Rotjochies is een documentaire over jongens (en trouwens ook meisjes) die niet deugen. Pubers met ernstige gedragsproblemen die vaak niet meer thuis kunnen wonen, niet meer naar school gaan of in contact zijn gekomen met de politie.

Gezien en gelezen

Beter worden in je vak. Systematische zelfreflectie voor professionals in de GGZ | Een verrassende verjaardag. Dierenverhalen voor cognitief gedragstherapeuten die werken met jonge kinderen.

Een nieuw leven voor het placebo-effect

In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten? En: is nader onderzoek gewenst?

Het verschil tussen David en Davy

Wat als er ernstige problemen zijn in een gezin en het er voor een kind misschien niet veilig is? Hoe zorgen we dat deze kinderen toch zo 'thuis' mogelijk opgroeien? Over dit thema schrijft Nic Drion.

Draagt persoonlijkheid bij aan de X-factor van de leraar?

In deze rubriek laat de redactie van Kind en Adolescent Praktijk een promovendus aan het woord om te vertellen over zijn of haar onderzoek.

Het label ‘LVB’: weg ermee?

In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen.

‘So- en sbo-leerlingen profiteren van gemengde klas’

Best verwarrend: Nederland kent scholen voor speciaal onderwijs (so) en scholen voor speciaal basisonderwijs (sbo). Over het verschil én een experiment waarbij de twee samengaan, praten we met Margreet Schans en Elsa Zemering. Beiden werken op de combinatieschool S(B)O De Delta/Prof. W.J. Bladergroenschool in Appingedam.

Wat helpt leerlingen met internaliserende problemen op school?

Leerlingen met internaliserende problemen vallen vaak niet op in de klas. Ook praten ze niet graag over hun problemen. Voor professionals in het onderwijs is onduidelijk hoe zij deze leerlingen kunnen ondersteunen. Een literatuurstudie laat zien wat leerlingen hierover zelf te zeggen hebben. Dat levert een handreiking op met acht tips.

Weten hoe weinig je (nog) weet

Evidencebased werken, doen wat werkt… Het klinkt zo logisch. Toch is het in de praktijk nog een hele klus. Marca Geeraets en Harrie van Leeuwen schrijven over de uitdagingen die behandelaren (en organisaties) hierbij tegenkomen.

Cultuursensitief werken met alleenstaande jonge vluchtelingen

Sorry, but you do not have permission to view this content.

Verfijn de zoekresultaten

  • Filter op categorie

Abonneren