Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 375 resultaten )

Verfijn zoekresultaten

Vragenlijsten liegen niet?

In onze polikliniek zijn we aan het nadenken wat wijsheid is. We willen graag zo veel mogelijk informatie vergaren om goed onderzoek te kunnen doen. Alleen, hoe verkrijg je die gegevens als je werkt met mensen die de wereld niet goed begrijpen?

LVB-jongeren met stoornis aan meer zelfinzicht helpen

'Straatwijzer' is een digitale psycho-educatiemodule voor jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) en bijkomende psychiatrische stoornissen, en voor hun ouders. Dankzij onder meer strips, filmpjes en audio zorgt Straatwijzer voor een significante kennisverbetering, blijkt uit studie. Maar er valt mogelijk ook nog wat te verbeteren.

Effectieve therapeuten

In dit nummer van Kind en Adolescent Praktijk besteden verschillende auteurs aandacht aan werkzame factoren in de behandeling die niets te maken hebben met aard van de specifieke interventie.

Gezien en gelezen

Pedagogische adviezen voor speciale kinderen | Hulp bij trauma in de kindertijd: praktische gids voor opvoeders | Three identical strangers

Tegenwind

Evidencebased werken, doen wat werkt… Het klinkt zo logisch. Toch is het in de praktijk nog een hele klus. Marca Geeraets en Harrie van Leeuwen schrijven over de uitdagingen die behandelaren (en organisaties) hierbij tegenkomen.

De blauwe plekken van Safety

Wat als er ernstige problemen zijn in een gezin en het er voor een kind misschien niet veilig is? Hoe zorgen we dat deze kinderen toch zo 'thuis' mogelijk opgroeien? Over dit thema schrijft Nic Drion.
Trauma

Dwang en trauma

In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten? En: is nader onderzoek gewenst?

Mees

Mees is een jongen van zeven jaar. Hij komt voor het eerst bij onze polikliniek. Op school komt hij niet tot werken en thuis luistert hij vaak niet goed. Mees woont bij zijn vader. Zijn moeder wilde wel voor hem zorgen, maar dat lukte haar niet voldoende.

Verslavingszorg aan LVB-jongeren: complex én uitdagend

Dr. Neomi van Duijvenbode en dr. Evelien Poelen doen onderzoek naar verslavingsproblematiek bij mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Onlangs schreven zij een handreiking voor professionals over geschikte preventie en behandeling van verslavingsproblematiek bij jeugdigen en volwassenen met LVB.

Onderwijs aan leerlingen met ASS versterken

Leraren zijn beslissend voor het succes van inclusief onderwijs aan leerlingen met ASS. Toch hebben zij vaak onvoldoende kennis van ASS en missen ze vaardigheden om les te geven aan deze leerlingen. 'OLAV' wil daarin het verschil maken.

Verfijn de zoekresultaten

  • Filter op categorie