Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 375 resultaten )

Verfijn zoekresultaten
Trauma

‘Wees alert op trauma, juist bij een verstandelijke beperking’

Interview met Carina van Kregten en Aafke Scharloo | Jeugdigen met een verstandelijke beperking zijn niet alleen gevoeliger voor de impact van traumatische gebeurtenissen, ze maken die ook vaker mee. Toch worden traumagerelateerde klachten vaak niet herkend, gediagnosticeerd en behandeld. Een nieuwe handreiking en training gaan bijdragen aan verandering.
Integraal werken

Integraal werken? Focus op de uitvoerende hulpverleners

Complexiteit van uitvoering te vaak over het hoofd gezien | In het streven naar een integrale aanpak in de zorg gaat teveel aandacht uit naar organisaties en beleid. En wordt nog te weinig rekening gehouden met de mensen om wie het gaat: uitvoerende hulpverleners en gezinnen. Zes concrete aanbevelingen voor verbetering.
Autisme Spectrum Stoornissen (ASS)

Autisme op zeer jonge leeftijd screenen

Karin Beuker promoveerde op 20 januari 2021 aan de Radboud Universiteit Nijmegen op haar proefschrift Autism at very early age: studies on screening in the general population and follow-up of high risk children.

Op weg naar minder gedwongen afzonderingen

In 2018 hebben de JeugdzorgPlus-instellingen de beweging in gang gezet naar vermindering van gedwongen afzonderingen. Actieonderzoek laat zien dat er verbetering in de instellingen is. Maar om het aantal naar nul terug te brengen, is een cultuurverandering nodig.

Stoute hond

Kim is drie als er een grote hond tegen hem opspringt. Het dier zet een poot op Kims borst. De kleine man kan geen kant op. Zijn moeder geeft de hond een schop en gilt dat de hond weg moet.

Opvoedzelfvertrouwen vergroten in multiprobleemgezinnen

De effecten van een gezinspsychiatrische behandeling | Ouders in multiprobleemgezinnen ervaren vaak weinig 'parental self-efficacy', vrij vertaald: opvoedzelfvertrouwen. In deze studie is bij 105 gezinnen onderzocht of dit vertrouwen toeneemt na behandeling en zo ja, of dat van invloed is op hun welzijn en het gezinsfunctioneren. De uitkomsten zijn voorzichtig positief.

Ten Geleide: Versnippering

Nummer 2 is verschenen | Ten Geleide: Integraal werken is in Kind & Adolescent Praktijk al vaker aan de orde gekomen: wat is het en hoe doe je dat in de praktijk?

Gezien en gelezen

Gesignaleerde en gerecenseerde boeken: Contextuele theorie naar praktijk, Lifehacks voor meiden met autisme, Ongezien opgegeroeid, Praatkaartjes-Trauma

Op weg naar geïntegreerde speciaal (basis)onderwijsklassen

Steeds meer scholen voor speciaal- en speciaal basisonderwijs (so-sbo) werken intensief samen en geven les in geïntegreerde groepen. Dat doet een beroep op competenties van leraren én leerlingen. Wat zijn de gevolgen van het werken met gemengde so-sbo-groepen voor leraren, ondersteuners, leerlingen en ouders?

Kind centraal?

'Wil jij in het midden gaan staan, Maaike?,' vraagt de systeemtherapeute. 'Jij bent het pleegkind, dus jij staat centraal'. Aarzelend loopt Maaike naar het midden van de kring.

Verfijn de zoekresultaten

  • Filter op categorie