Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 375 resultaten )

Verfijn zoekresultaten

Zo haal je meer uit een testafname

Afwijken van een standaard testprocedure kan waardevolle informatie over een cliënt aan het licht brengen. Testing-the-limits heet dat. Denk hierbij aan extra tijd geven of iets voordoen. Maar wanneer doe je dat en hoe zet je het in? We laten het zien aan de hand van de WPPSI-IV-NL, bedoeld voor jonge kinderen.

Klem

Nina van veertien is somber. Haar moeder maakt zich zorgen. Nina wil best komen praten met een van onze medewerkers, maar dan zonder haar moeder. Moeder vindt dat prima. Haar vader heeft geen zorgen over Nina. Hij geeft aan dat zijn ex, Nina's moeder, altijd problemen ziet die er niet zijn. Maar als Nina zelf wil praten, vindt hij dat oké.
Autisme Spectrum Stoornissen (ASS)

Naar de middelbare school als je ASS hebt

De overgang naar de middelbare school vormt een risico voor kinderen met ASS. Om de kans op emotionele- en gedragsproblemen en lagere schoolprestaties te verkleinen, is extra steun en begeleiding nodig, leert onderzoek. Liefst ruim voor het nieuwe schooljaar begint.

Kind en Adolescent nr. 3 is uit! | Op school

In juni verscheen het boekje Op de Groei, geschreven door een groep gedreven professionals uit verschillende hoeken van de jeugdhulp, het onderwijs en het onderzoek. Een pleidooi én een uitnodiging voor het ontwikkelen van een gedegen, integraal plan om onze jeugd gezond te laten opgroeien en de jeugdhulp structureel beter te maken.

Gezien en gelezen

Brainspotting - De nieuwe therapie voor snelle en effectieve verandering (David Grand), Cirkels van nabijheid, hoe dicht kom jij bij mij? (Nynke Biegel-Slappendel en Wolanda Werkman), Kinderen helpen bij verlies - Een boek voor iedereen die van kinderen houdt (Manu Keirse), Integratief opvoeden - Strategieën voor de opvoeding van kinderen met gehechtheidstrauma (Nathalie Schlatmann, Mara van der Hoeven, Irma Hein).

Een goede regisseur

'Een goede regisseur staat nooit voor een dichte deur', zei een collega laatst, bij de nabespreking van een complexe casus in ons Consultatie Team. Dat was een leuke kwinkslag, maar wel een met een kern van waarheid.

Schot in het duister

Einstein schijnt ooit te hebben gezegd dat als hij een uur had om de wereld te redden, hij 55 minuten zou besteden aan het verkennen van het probleem. De praktijk is helaas anders. Wie kent niet de situatie dat een team intensief discussieert over de juiste aanpak zonder dat iemand zich lijkt af te vragen om welk probleem het eigenlijk gaat.
Dwang (OCS)

Vragen over ouders in onderzoek

Soms is onderzoek interessant omdat de resultaten interessant zijn: zij bevestigen wat je altijd al vermoedde (interessant, maar nogal saai), of zij halen veronderstelde waarheden onderuit (dat is leuker). Soms doet een onderzoek geen van tweeën, maar zet het wel al langer sluimerende aarzelingen eens even op scherp.

DREAMS: dromen van grote, systematisch verzamelde datasets

Grote datasets verzamelen onder jeugdigen die hulp zoeken in de Kinder- en Jeugdpsychiatrie: dat is het doel van het DREAMS-project, in de hoop zo de zorg aan deze jeugdigen te kunnen verbeteren

Versterk de persoonsvorming van leerkrachten

Hoe kunnen lerarenopleidingen toekomstige leerkrachten gericht en systematisch laten exploreren en ervaren hoe zij vorm willen geven aan relaties met hun leerlingen? Wat kunnen zij leren van hun percepties over hun interactieve gedrag en de impact op de gevoelens van hun leerlingen over de leerkracht-leerlingrelatie?

Verfijn de zoekresultaten

  • Filter op categorie