Kind & Adolescent Praktijk nr. 4, 2017

    De dwangstoornis: optellen en aftrekken in de dsm

    In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten. En: is nader onderzoek gewenst?

    De kracht van vaktherapie

    Binnen de organisatie waar ik werk, voeren we van tijd tot tijd discussies over de rol van vaktherapie. Welke plaats hebben deze behandelvormen in de behandelprogramma’s voor bijvoorbeeld jeugdigen met ADHD, autismespectrumstoornissen of angst? Meestal is vaktherapie bij deze problematiek niet de eerste keus. Door de focus op de inzet van bewezen effectieve interventies hebben vaktherapeuten misschien – ten onrechte – het idee gekregen dat hun manier van werken niet meer zo van belang is.

    Diversiteit: het mozaïek ligt nog erg los

    Tussen de regels van de literatuur is een schat aan psychologisch inzicht te vinden. In deze rubriek doet Frits Boer voor u verslag van zijn speurtochten.

    Geheugen

    Al langer ben ik niet blij met mijn huidige werkplek. Gedoe met de transitie, fusieperikelen en verwarring rond wie wat wil en moet aansturen.

    Gezien en gelezen

    Een echtscheiding is ingrijpend voor alle betrokkenen, maar zeker ook voor kinderen. Het is belangrijk dat ze een luisterend oor vinden. Het ene kind vertelt graag, een ander kind heeft daar meer moeite mee en werkt liever beeldend. Ouders zijn hiervoor niet altijd de aangewezen persoon. Soms zijn ze te druk met zichzelf en minder goed in staat om goed af te stemmen op hun kinderen. Er zijn ook kinderen die vanuit zorg voor hun ouders liever hun verhaal aan een ander vertellen.

    Gezondheid mag niet ontbreken in het G-schema

    De lichamelijke gezondheid is een onlosmakelijk onderdeel van het algehele functioneren. Toch wordt dat aspect niet altijd meegewogen. Pleidooi om van het 5G-schema standaard een 6G-schema te maken.

    ‘Inclusief onderwijs komt er gewoon, het kan niet anders’

    Dolf van Veen is buitengewoon hoofddocent Passend onderwijs en jeugdhulp (Hogeschool Windesheim), bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Nottingham en hoofd van het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg. Hij heeft een warm hart voor inclusief onderwijs en pleit voor hechte samenwerking tussen alle partijen.

    Lastige ouders, lastige leraren

    In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen

    Omgaan met ernstig probleemgedrag bij pleegkinderen: Effectiviteit van parent management training oregon voor pleegouders

    Pleegkinderen die door ernstige gedragsproblemen in conflict komen met hun pleegouders hebben een verhoogde kans het pleeggezin voortijdig te verlaten. Dat schaadt hun ontwikkelingskansen. Hoe ondersteun je pleegouders het best in hun omgang met deze problemen?

    Paardenkracht: onderzoek naar de effectiviteit van therapie met behulp van paarden

    Dat paarden een heilzame werking kunnen hebben in de hulpverlening is bekend. Maar of dat ook geldt voor kinderen en jongeren met een psychiatrische diagnose is nog weinig onderzocht. Uit onderzoek van Accare blijkt nu dat de inzet van paarden ook voor deze doelgroep perspectief biedt. Keyword

    Snel in actie komen bij een vermoeden van autisme: de beste aanpak om ass bij jonge kinderen vast te stellen

    Om bij kinderen al op zeer jonge leeftijd ASS op te kunnen sporen, heeft het Landelijk Netwerk Autisme Jonge Kind (LNAJK) de krachten gebundeld. Niet alleen kinderen zijn gebaat bij een vroege diagnose en behandeling; ouders kan het veel zorgen en stress besparen. Maar wat komt er zoal kijken bij zo’n vroege diagnose?

    The development of children in foster care

    In deze rubriek komt een promovendus aan het woord. Waar ging het onderzoek over? En wat hebben professionals eraan in de praktijk?