Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

The development of children in foster care

In deze rubriek komt een promovendus aan het woord. Waar ging het onderzoek over? En wat hebben professionals eraan in de praktijk?

Anouk Goemans promoveerde op 27 juni 2017 op haar proefschrift The development of children in foster care aan de Universiteit Leiden.

Waar gaat je proefschrift over?

Over de ontwikkeling van kinderen in een pleeggezin. Een kind in de pleegzorg plaatsen is een moeilijke beslissing, maar doorgaans beter voor kinderen dan alternatieven als een tehuis. Toch ontwikkelen niet alle kinderen in de pleegzorg zich goed. Sommigen krijgen zelfs meer problemen. In mijn promotieonderzoek ben ik nagegaan welke factoren belangrijk zijn voor een positieve ontwikkeling. We hebben uitgebreid literatuuronderzoek gedaan en daarnaast hebben 550 pleegouders gedurende één jaar, drie keer online een vragenlijst ingevuld over hun pleegzorgervaring en hun pleegkinderen. Ik vond dat pleegkinderen onderling sterk verschillen. Ongeveer 45 procent van de pleegouders rapporteert dat hun pleegkind geen gedragsproblemen ervaart. En 55 procent van de pleegouders geeft aan dat hun pleegkind internaliserend (bijvoorbeeld angstig of teruggetrokken) of externaliserend (bijvoorbeeld druk of opstandig) gedrag laat zien. Het is echter moeilijk te voorspellen welke pleegkinderen gedragsproblemen ontwikkelen. Daarom benadruk ik dat het zo belangrijk is om pleegkinderen goed in de gaten te houden, oftewel te screenen en te monitoren. Een andere bevinding is dat 40 procent van de pleegouders veel stress ervaart in het opvoeden van hun pleegkinderen; meer dan ouders in ‘gewone’ gezinnen. Deze stress hangt sterk samen met de gedragsproblemen van hun pleegkinderen. Zowel ouderlijke stress als gedragsproblemen lijken met het verstrijken van de tijd weinig te veranderen. Ik wil pleegzorgprofessionals graag adviseren om alert te zijn op gedragsproblemen bij pleegkinderen, maar ook op signalen van ouderlijke stress bij pleegouders. We weten namelijk uit eerder onderzoek dat beide samenhangen met het risico op een voortijdig afgebroken pleegzorgplaatsing.

Wat hebben kinderen en opvoeders eraan?

Ik hoop mijn met onderzoek kennis, handvatten en praktische tools te bieden aan pleegzorgprofessionals om pleegzorgplaatsingen goed te laten verlopen. Ik bied professionals een simpele vragenlijst waarmee ze de ontwikkeling van het pleegkind in de gaten kunnen houden. Hiermee kunnen eventuele problemen in het pleeggezin of bij het pleegkind in een vroeg stadium ontdekt worden en dit vergroot de kans dat pleegkinderen en -ouders tijdig de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben.

Dit draagt bij aan een positieve ontwikkeling van pleegkinderen en vermindert het risico op voortijdige afbreking van de plaatsing.

Wat hebben professionals en beleidsmakers eraan?

Mijn onderzoek laat zien dat sommige pleegkinderen en pleegouders een extra steuntje in de rug goed kunnen

Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in