Home 2017

Laatste artikelen

“Ik hoor het liefst van kinderen zelf waar zij tegenaan lopen”

Margrite Kalverboer is sinds april 2016 Kinderombudsman, al noemt ze zichzelf liever Kinderombudsvrouw, zoals kinderen in het Jeugdjournaal voorstelden. Daarnaast is ze bijzonder hoogleraar pedagogiek en vreemdelingenrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Met vrienden angst en depressie op de basisschool te lijf

Op Amsterdamse basisscholen wordt al jaren gewerkt met een van oorsprong Australisch programma voor kinderen die verhoogde angst- of depressieve klachten hebben. En met succes. Op langere termijn hebben de kinderen die eraan meedoen niet meer klachten dan ‘gewone’ kinderen.

Maar je mag het niet aan mijn ouders vertellen

In de rubriek Geregeld leggen wij het vergrootglas op wet- en regelgeving. Mr. Alice Broersma verheldert onderwerpen die voor niet-juristen soms taaie kost zijn, of bespreekt juridische thema’s die actueel zijn in ons werkveld.

“Vul lekker zelf die vragenlijst in!”

In het onderwijs worden ze wel eens moe van al dat onderzoek. Toch is het belangrijk dat theorie en praktijk elkaar ook in het onderwijs blijven vinden. Hoe maak je van wetenschappelijk onderzoek in een praktijksetting een succes? Het geheim is veel tijd investeren in een positieve werkrelatie. Dan gaan ook de kinderen het leuk vinden om mee te doen.

Het eeuwige generatieconflict

Tussen de regels van de literatuur is een schat aan psychologisch inzicht te vinden. In deze rubriek doet Frits Boer voor u verslag van zijn speurtochten.

How do genes get outside the skin?

In deze rubriek komt een promovendus aan het woord.

Gezien en gelezen

Acceptance and commitment therapy (ACT) is, samen met onder andere ‘Mindfulness’ een derde generatie gedragstherapie. De eerste generatie gedragstherapie bestaat uit de klassieke gedragstherapie, de tweede generatie uit alle vormen van gedragstherapie waaraan cognitieve elementen zijn toegevoegd. Alle generaties gedragstherapie hebben gemeenschappelijk dat de methodes goed zijn beschreven, zodat ze goed kunnen worden onderzocht.

Van observeren tot stimuleren

Vooral leerlingen in het speciaal onderwijs zijn soms onvoldoende in staat hun gedrag, gevoel en aandacht zo te reguleren dat ze tot leren en functioneren komen. Leerkrachten hebben weinig houvast bij het helpen van deze leerlingen. Voor hen is de ZO! ontwikkeld: een observatielijst om de zelfregulatie op leergebied in kaart brengen. En vervolgens een passend onderwijs-zorgarrangement op te stellen.

IQ-score is dringend aan modernisering toe

Veel Nederlandse kinderen en jongeren ondergaan een intelligentietest. Het probleem bij de interpretatie is dat deze tests niet altijd hetzelfde meten. Afhankelijk van de gekozen test kan het IQ sterk variëren. De auteurs pleiten ervoor om de IQ-score niet als één punt, maar als een betrouwbaarheidsinterval weer te geven. De classificatie moet deze score beschrijven, niet de persoon.

‘Puberen’: framing, naming and shaming

In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen.