Home 2020

Laatste artikelen

Pillen of praten?

Als kind nam ik me voor nooit te vergeten hoe het is om kind te zijn. Nu ik lang en breed volwassen ben, ben ik de zelfgenoegzame en geringschattende volwassenen uit mijn jeugd inderdaad niet vergeten. Nog vaak doe ik mijn best om de wereld vanuit jong en oud te zien.

Het Geloof Van Gedragstherapeuten

Het interview van Dieuwke de Boer met Michel van den Bogaard over cognitieve gedragstherapie (CGT) bij kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking (Kind en Adolescent Praktijk nr 2, juni 2020) heb ik met plezier en instemming gelezen.

Een goed gevoel

Wat wij als jeugdzorgprofessionals, ongeacht onze werkvelden, disciplines en paradigma's, gemeen hebben, is onze wetenschappelijke beroepshouding. Dat is namelijk wat ons onderscheidt van de kapper, de Linda, de horoscoop en yoga-instructeurs voor kleine huisdieren met voornamelijk intuïtie, gevoel of boerenverstand als leidraad.

Geen zicht

Midden in de coronatijd kwam de vraag mee te denken over de voorgenomen uithuisplaatsing van drie kinderen. Alle drie met eigen problematiek en een moeder met psychische problemen en een fikse dosis wantrouwen tegenover hulpverleners.
Dwang (OCS)

Warme ouders

De meeste kinderen leven met hun (pleeg)ouders. Zij hebben elke dag contact, worden door hen geprezen, gestraft, bemoedigd of juist ontmoedigd. Ook als ouders zich niet rechtstreeks met hen bemoeien, hebben zij invloed op hun kinderen.

Gezien en gelezen

De jongen, de mol, de vos en het paard | Behandeling van zelfverwonding, een praktische handleiding | De therapeutische relatie bij cognitieve gedragstherapie | Imaginaire rescripting, theorie en praktijk

Zonder morren

Toen corona het openbare leven behoorlijk begon te bepalen, was dat bij ons thuis niet anders. We werkten zoveel mogelijk thuis, staakten onze hobby's en activiteiten buiten de deur en aangezien de scholen dicht- gingen, moesten wij als ouders toezien op de leervorderingen van onze twee zoons, beiden zestien jaar. Ze zijn, om het mild uit te drukken, geen fan van school.

Zó ontwikkel je succesvolle interacties met leerlingen met ASS

Sam is een jongen van acht jaar met een autismespectrumstoornis (ASS) die naar groep 4 van een reguliere basisschool gaat. Tijdens de klassikale instructie doet hij niet mee met de groep. Hij zet zijn koptelefoon op en sluit zich af.

Elk nadeel heeft zijn voordeel

Vanwege het coronavirus mogen we geen direct contact hebben met onze klanten. Het gesprek met Evi en haar moeder doen we daarom telefonisch. Moeder is verrast dat ik bel; door alle gedoe rond het gevaarlijke virus was ze het helemaal vergeten.

‘Samen beslissen’ móet, juist ook met adolescenten

'Samen beslissen' kan bij adolescenten extra lastig zijn, omdat zij vaak weinig gemotiveerd zijn voor psychologische behandeling. Toch blijkt samen beslissen ook bij hen te leiden tot een beter behandelresultaat na drie maanden. Sterker nog, alleen via een 'gedeeld verhaal' kunnen we de zorg naar een hoger plan tillen.