Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De kracht van muziek voor kinderen en jongeren met autisme

Group of small nursery school children with man teacher sitting on floor indoors in classroom, playing musical instruments. *** Local Caption *** © Halfpoint / stock.adobe.com
Muziek is een taal die wij van nature snappen. Muziek brengt emoties teweeg en kan mensen met elkaar verbinden. Uitgangspunt van dit boek is dat muziek de emotionele en cognitieve ontwikkeling stimuleert en daardoor een instrument is om contact te maken met kinderen en jongeren met autisme. Recent wetenschappelijk onderzoek onderstreept dat. Het boek is te gebruiken in de klinische setting, het onderwijs en is interessant voor ouders die willen weten hoe ze met muziek hun kind kunnen stimuleren in zijn ontwikkeling.

Schrijfster Aaltje van Zweeden en haar man, dirigent Jaap van Zweden, hebben een zoon met autisme, Benjamin, inmiddels volwassen. Hij praatte tot zijn zevende jaar niet. Hoe konden zijn ouders met hem communiceren? Muziek bleek de manier, en een boost voor zijn verdere ontwikkeling. Ze deelden hun ervaringen en richtten in 1997 Papageno op, een stichting die zich actief inzet voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren met autisme. Samen met Mathieu Pater, als muziektherapeut verbonden aan Papageno, schreef Aaltje van Zweeden nu dit boek. Ze gaan in op hun eigen ervaringen met het medium muziek, illustreren dat met gevalsbeschrijvingen en bespreken daarnaast diverse werkvormen en technieken. Rutger Jan van der Gaag, René Kahn en Erik Scherder maken de werking van muziek en het brein op een wetenschappelijke manier inzichtelijk.

Muziek kent de elementen klank, ritme, melodie, dynamiek en vorm, stuk voor stuk waardevol om het thema communicatie bespreekbaar te maken. Bij autisme spelen problemen met de sociale interactie en communicatie een belangrijke rol. Onderzoek laat zien dat muziek positieve effecten heeft op communicatievaardigheden en sociale interactie. Via alternatieve kanalen in het brein kan muziek de aandacht, wederkerigheid, beurtgedrag, taalontwikkeling en regulatie helpen verbeteren. Daarnaast is muziek ‘reageren in het moment’, met een magische, verbindende werking.
Je hoeft geen instrument te kunnen bespelen om bezig te zijn met muziek. Aandacht en plezier zijn betere uitgangspunten. In het boek kun je lezen wat muziek is, wat autisme betekent, wat muziektherapie inhoudt en welke wetenschappelijke onderbouwing daarvoor is. Je kunt gebruik maken van enkele downloads met muziekfragmenten. Ook vanuit mijn eigen ervaringen met cliënten weet ik dat niets krachtiger is dan samen iets muzikaals te doen. Daarom sprak dit boek mij zo aan en zeg ik, net als Erik Scherder: “Ga dit lezen en toepassen!” (AE)