Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 375 resultaten )

Verfijn zoekresultaten

Kind en Adolescent Praktijk nr. 4/2021 is uit! | Crisis

Crisis is een kans, hoor ik behandelaren wel eens zeggen. Eerlijk gezegd heb ik daarbij vaak gedacht: wat een onzin. Hoezo, kans?

Gezien en gelezen

De overlevenden (Alex Schulman) / Psychologische flexibiliteit in het onderwijs (Maaike Steeman en Femke Klomp) / Wanneer als je als ouder kanker hebt Een praktische gids voor gezinnen / Wanneer je moeder of vader kanker heeft Een werkboek (Dineke Verkaik en Paul Boelen) / Denk goed - voel je beter, werkboek cognitieve gedragstherapie voor adolescenten en jongvolwassenen (Paul Stallard)

De juiste bril

Door hun focus op veiligheid zien jeugdbeschermers soms belangrijke zaken over het hoofd. Neem Armin, die vanwege conflicten uit zijn leefgroep dreigt te vallen. Waarom houdt niemand rekening met zijn ADHD?

Jeuklabels

Vakbekwaam redeneren is hot, maar hoe doe je dat? Deze aflevering: we ontkomen niet aan labels. Pas op dat je uit weerzin hiertegen (stigmatiserend!) geen nieuwe, onzinnige etiketten plakt.

Therapie via internet

Therapie via het scherm, zoals tijdens corona, dat is toch niet meer dan een noodoplossing? Else de Haan ziet echter ook kansen. Niet als vervanging, maar als mogelijke verrijking van face-to-face behandeling.
Corona

De impact van corona op jeugdigen met ASS

Corona raakt ons allemaal, maar jeugdigen met ASS wellicht nog net iets harder. Onderzoek moet nu uitwijzen wat de gevolgen van de pandemie voor deze jeugdigen en hun ouders precies zijn, ook op langere termijn.

Weg uit het regelwoud

De regeldruk in de GGZ moet omlaag, maar de meeste hulpverleners betwijfelen of dat zal lukken. Verminderd presteren en werkplezier en zelfs uitval en vertrek zijn het gevolg. Het moet dus anders. Hoe? Dat lees je hier.

Taalonderzoek in de praktijk

Martine van der Pluijm promoveerde op 27 november 2020 aan de Open Universiteit op haar proefschrift At home in language. Design and evaluation of a partnership program for teachers with lower-educated parents in support of their young children's language development.
ADHD

ADHD in de klas: help leerkracht met korte training op maat

Leerlingen met ADHD kunnen een leerkracht flink op de proef stellen. Een korte, geïndividualiseerde training voor de leerkracht blijkt verrassend effectief. Of die training gericht is op meer structuur aanbrengen of meer complimenten geven, maakt niet uit. Leeftijd en klassengrootte spelen wel mee.

‘We hebben leerkrachten nodig die zacht zijn en niet oordelen’

Missie van Maaike Steeman en Femke Klomp is de acceptatie- en commitmenttraining (ACT) in het onderwijs te verankeren. Met hun boek, training en opleiding willen ze leraren helpen gezond en ontspannen te blijven. 'Leraren rennen net iets harder dan goed voor ze is. Zo raken ze soms hun eigen waarden kwijt.'

Verfijn de zoekresultaten

  • Filter op categorie