Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Wat werd het meest gelezen in 2020?

webredactie
webredactie

Een nieuw jaar; een mooi moment om vijf Kind en Adolescent Praktijk (premium) artikelen te selecteren die in 2020 online het meest gelezen werden. We wensen je veel leesplezier en een mooi 2021!

1. Meisjes met autisme zetten ons makkelijk op het verkeerde been

Dieuwke de Boe interviewt Annelies Spek
Autisme bij meisjes wordt soms niet herkend of komt pas op latere leeftijd aan het licht. Klinisch psycholoog Annelies Spek pleit voor betere en tijdige diagnostiek, omdat dit veel leed kan voorkomen. We spreken haar in de tuin van het Autisme Expertisecentrum in Eemnes. Lees meer 

2. Jeugdzorgwerker kan het verschil maken bij agressie

Drs. Gerard Kocken, Dr. Mariët van der Molen, Prof. dr. Bram Orobio de Castro
Agressie door LVB-jongeren in orthopedagogische behandelcentra gaat vaak samen met een negatieve bejegening door jeugdzorgwerkers. Wanneer JZW’ers jongeren positief benaderen vermindert dat hun agressie; een negatieve houding verergert het. Het lijkt een open deur, maar in de praktijk is het lang niet vanzelfsprekend. Lees meer

3. Onderzoek naar adaptief functioneren van mensen met LVB

Xavier Moonen
Bij het vermoeden van een licht verstandelijke beperking (LVB) kan een screener gebruikt worden om de ‘adaptieve vaardigheden’ vast te stellen. Niet via ouders of leraren, maar via de persoon zélf. De SCAF is zo’n instrument. Lees meer

4. Thuis een goede leeromgeving creëren

Andrea Spruijt
Bevorder de neurocognitieve ontwikkeling van je kind | In de interactie met hun kinderen kunnen ouders precies die hersenfuncties prikkelen waardoor leren op school makkelijker wordt. Bijvoorbeeld door open vragen te stellen en kinderen te stimuleren zelf te exploreren. Een educatief ouderprogramma kan hierbij helpen, blijkt uit onderzoek. Lees meer

5. EMDR- en systeemtherapie in IGT-K: Werkt het?

Mara Van Der hoeven, Irma Hein, Nathalie Schlattmann, Carlijn De Roos, Ramón Lindauer
Bij een nieuwe behandelmethode voor getraumatiseerde kinderen werken een EMDR- en gezinstherapeut met elkaar samen. Een studie naar deze ‘Integratieve Gehechtheidsbevorderende Traumabehandeling voor Kinderen’ (IGT-K) moet aantonen of de behandeling effectief is. Lees meer

Heb je nog geen abonnement op Kind en Adolescent Praktijk en wil je graag op de hoogte blijven van (achtergrond)artikelen, casussen, nieuws en opinie uit wetenschap en praktijk, meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief of neem een (proef) abonnement!