Home 2020

Laatste artikelen

Wat te doen bij druk en impulsief gedrag?

Joël van acht heeft moeite om zich te concentreren in de klas. Hij staat vaak op van zijn stoel, is verbaal erg aanwezig en vraagt veel aandacht van zijn leerkracht. Joël is een relatief jonge leerling. Regelmatig heeft hij kleine conflictjes met zijn klasgenoten die willen dat hij wat vaker zijn mond houdt.

Gezien en gelezen

Mymind, mindfulness voor kinderen en jongeren met ADHD en hun ouders, trainershandleiding | Omgaan met ADHD op school. Evidence based methoden voor leerkrachten | Attachment in religion and spirituality, a wider view | Nu ik je zie. Op zoek naar mijn vader

Ten geleide | Samenwerken met cliënten

Iedereen die tegenwoordig subsidieaanvragen schrijft, weet dat een belangrijk onderdeel van die aanvraag gaat over samenwerking met de doelgroep. Cliëntparticipatie heet dat. Maar niet alleen bij het aanvragen van subsidies, ook in zorginstellingen is samenwerken met cliënten een belangrijk punt op de agenda.

Groepsbehandeling lijkt positief effect te hebben bij SOLK

Jongeren met somatische onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK) stromen maar mondjesmaat in bij de jeugd-ggz. Toch kan groepsbehandeling er mogelijk voor zorgen dat deze jongeren minder beperkingen ervaren door hun klachten. De ggz zou wel wat meer 'outreachend' mogen werken.

Zweten

Amin is een heerlijk joch van zeventien jaar. Hij maakt makkelijk contact en is heel behulpzaam. Rond zijn tweede jaar kreeg hij een hersentumor die gelukkig helemaal kon worden weggehaald. Sindsdien leeft hij met een niet optimaal functionerend brein.

Jeugdzorgwerker kan het verschil maken bij agressie

Agressie door LVB-jongeren in orthopedagogische behandelcentra gaat vaak samen met een negatieve bejegening door jeugdzorgwerkers. Wanneer JZW'ers jongeren positief benaderen vermindert dat hun agressie; een negatieve houding verergert het. Het lijkt een open deur, maar in de praktijk is het lang niet vanzelfsprekend.
Dwang (OCS)

Tics behandelen met een korte, intensieve groepstraining

Vier dagen intensief oefenen om je tics onder controle te krijgen, samen met andere kinderen en jongeren. Dat is de kern van het nieuwe behandelprogramma 'Tackle your Tics'. Een team van experts en ervaringsdeskundigen onderzocht of dit programma haalbaar is. De eerste resultaten van 'Tackle your tics' zijn veelbelovend.

ADHD en risicogedrag bij jongeren

Tycho Dekkers promoveerde op 28 januari 2020 cum laude aan de Universiteit van Amsterdam op zijn proefschrift Why adolescents with ADHD take risks: biological, cognitive and social mechanisms.

Meisjes met autisme zetten ons makkelijk op het verkeerde been

Autisme bij meisjes wordt soms niet herkend of komt pas op latere leeftijd aan het licht. Klinisch psycholoog Annelies Spek pleit voor betere en tijdige diagnostiek, omdat dit veel leed kan voorkomen.

‘Serious gaming’ voor professionals in spe

Om in het hoger beroepsonderwijs optimaal gebruik te kunnen maken van actuele kennis, zijn eigentijdse leermiddelen nodig. Een daarvan is 'serious gaming', waarbij bestaande situaties in een gamesetting worden nagebootst voor toekomstige professionals.