Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De zorg meer voorspelbaar maken met data

Zou het niet mooi zijn als je al heel vroegtijdig kunt voorspellen in welk zorgtraject een cliënt terecht komt en hoelang de behandeling gaat duren? Dit is een van de stippen op de horizon waar het FortaNetwerk naar toe werkt. Deze groep zorgorganisaties in de basis- en specialistische GGZ heeft met hulp van 6Gorilla’s een datalake neergezet dat data uit onderliggende applicaties ontsluit op een manier dat medewerkers er wat mee kunnen.
Foto door Alexander Sinn

Naud Wirtz hoopt dat veel GGZ-organisaties volgen. “Want hoe meer we gebruikmaken van elkaars dashboards en signaleringen, hoe sneller we als sector kunnen leren en innoveren.”

Leren en innoveren

Nu zijn de dashboards en signaleringen nog vooral gericht op alles wat raakt aan de zorgadministratie en -declaratie. Maar in de toekomst kunnen psychologen ook gebruikmaken van de voorspellende waarde van data op zorginhoudelijk gebied. Naud Wirtz hoopt dat veel GGZ-organisaties volgen. “Want hoe meer we gebruikmaken van elkaars dashboards en signaleringen, hoe sneller we als sector kunnen leren en innoveren.”

Het FortaNetwerk bestaat naast verschillende bedrijven in de FortaGroep ook uit PSYTREC, de Pi-Groep, Human Concern, FortaOpleidingen, De Jonge Krijger en Holygrow. Deze organisaties krijgen ondersteuning vanuit FortaServices, een bedrijfsonderdeel dat ondersteunende diensten levert op het gebied van HR, ICT, kwaliteit, data-analyse en -management, facilitair, finance en zorgadministratie. “Wij richten ons op alles buiten het primaire zorgproces”, vat directeur van FortaServices Naud Wirtz samen. “We willen bewerkstelligen dat de zorgbedrijven zich kunnen focussen op waar ze goed in zijn: het leveren van excellente zorg.”

Eén van de diensten die FortaServices levert is informatievoorziening. Wirtz: “Forta loopt al jaren voorop als het gaat om informatie halen uit data. Toen ik begin 2020 bij Forta binnenkwam, was er een datawarehouse dat de belangrijkste databronnen ontsloot. Maar het was heel bewerkelijk om dashboards te bouwen. De dashboards hadden bovendien een sterk financieel karakter, terwijl onze ambitie is om de zorg te verbeteren door slimmer gebruik te maken van data. Het hart van onze organisatie bestaat uit behandelaren en begeleiders. Als zij worden ondersteund met slimme analyses en signaleringen waardoor ze sneller een betere diagnose kunnen stellen en beter het succes van een behandeling kunnen voorspellen, dan heeft het niet alleen impact op ons financiële resultaat, maar ook op onze zorgkwaliteit.”

Persoonlijke dashboards en signaleringen

Om bij die stip op de horizon te komen, zul je echter eerst de basis op orde moeten hebben. “Onze visie is dat we de technologie zo eenvoudig mogelijk moeten inrichten, want de werkelijkheid is al complex genoeg”, zegt Wirtz. In het datwarehouse waar Forta mee werkte, kon je alle typen data en databases ontsluiten: gestructureerde data maar ook teksten in vrije velden. “We konden die data alleen niet makkelijk ontsluiten naar gebruikers”, vertelt hij. “Het was te tijdrovend om dashboards te bouwen.”

Toen FortaNetwerk vorig jaar Human Concern overnam, raakte Wirtz onder de

Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in