Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Positieve feedback van leeftijdsgenoten belangrijk voor sociaal angstige jongeren

Webredactie
Webredactie
De Leidse psycholoog Anne Miers heeft het effect van positieve feedback van leeftijdsgenoten op gedachten en gedrag van sociaal angstige jongeren onderzocht. Ze publiceert hierover in het tijdschrift Behaviour Change.

Uit het onderzoek blijkt dat de kwetsbare jongeren na het krijgen van positieve feedback even goed over zichzelf gaan denken als de niet angstige jongeren. De positieve feedback helpt om positieve gedachten over jezelf te vormen en sterker in je schoenen te staan, zodat ook sociaal angstige jongeren met meer vertrouwen nieuwe sociale situaties aan durven. Dit noemt Miers ‘The power of positive peers’.  Ze focust op de positieve effecten in plaats van de negatieve effecten en peer pressure ‘Don’t hang out with the wrong crowd’.

Voor het onderzoek met experimenteel karakter, gebruikte ze twee groepen studenten. Hoog sociaal angstige jongeren en laag sociaal angstige jongeren. De deelnemers kregen at random positieve en neutrale feedback op een digitale spreekbeurt. Bij de positieve conditie gingen sociaal angstige jongeren beter over zichzelf denken. Voor de laag angstige jongeren maakte het soort feedback niet uit, van beide soorten feedback gingen ze er op vooruit.

Op weg naar een klinische interventie

Je kunt je afvragen over je door peers te betrekken meer effect bereikt bij deze kwetsbare jongeren, dan wanneer ze alleen feedback krijgen van volwassenen. Je wil het denkproces, maar ook het gedrag beïnvloeden. Misschien zou het betrekken van leeftijdsgenoten, van wie de sociaal angstige jongeren leren omgaan met sociale situaties, een mogelijke aanvulling zijn op een klinische interventie.

Maar eerst wacht nog een vergelijkbaar onderzoek onder eerste- en tweedeklassers in het middelbaar onderwijs.

Bron: universiteitleiden.nl

Gerelateerde informatie

Artikelen

Vakinformatie