Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Mindfulness op school voorkomt geen depressies

Mindfulness en soortgelijke trainingen helpen niet om psychische problemen bij scholieren te voorkomen. Hoogleraar psychologie Pim Cuijpers pleit in Trouw voor vroegtijdig ingrijpen bij leerlingen die al niet lekker in hun vel zitten.
Foto: Kenny Eliason
Premium

Op scholen (hoeveel precies is niet bekend) circuleren een hoop preventieprogramma’s zoals Kanjertraining, Vrienden, Happyles en mindfulness training.

Geen enkel effect

Of ze leerlingen daadwerkelijk weerbaarder maken en psychische malaise kunnen voorkomen, was lang onduidelijk, zegt de Amsterdamse psychologiehoogleraar Pim Cuijpers. “Maar omvangrijk Brits onderzoek laat nu zien dat mindfulness geen enkel effect heeft. En dat geldt waarschijnlijk ook voor veel soortgelijke trainingen.”

De onderzoekers van The University of Oxford onderzochten op 84 scholen 8000 leerlingen in de leeftijd van 11 tot 13 jaar. Ze vonden dat mindfulness geen effect had op het aantal leerlingen dat zich angstig of depressief voelde in het jaar volgend op het mindfulness programma. Kinderen die al worstelden met hun psychische gesteldheid, voelden zich zelfs slechter. Dit is consistent met resultaten uit eerdere onderzoeken; laagdrempelige preventie programma’s maken kinderen meer bewust van hun psychologische ‘distress’ maar bieden vervolgens weinig ondersteuning bieden.

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem Kind en Adolescent Praktijk een maand gratis op proef. Na een maand stopt het proefabonnement automatisch.


    Al abonnee? Log dan in