Home Zoek
Geef een zoekterm op ( 375 resultaten )
Verfijn zoekresultaten
FrictieIntegraal werken
Samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulpverlening hapert
In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen.
MagazineEetstoornissen
Has food lost its attraction in anorexia nervosa?
In deze rubriek laat de redactie van Kind & Adolescent Praktijk een promovendus aan het woord om te vertellen over zijn of haar onderzoek.
Helen door samenspel
Hoewel ook getraumatiseerde kinderen behoefte hebben aan spel, schiet het aanbod in gespecialiseerde behandelgroepen op dat punt soms tekort.
Hoofd en hart
Alex en ik hebben een deal. Hij mag komen voor behandeling zonder te hoeven wachten en dan mag ik opnames maken van de sessies.
Lastige leerlingen
Externaliserend leerlinggedrag levert leraren stress op en verlies van plezier in lesgeven. Ook heeft het negatieve invloed op het klassenklimaat. Toch kun je als leraar wel degelijk iets doen om dit soort gedrag te stoppen. Welke handelingen kun je het beste inzetten?
De moeizame weg van de transformatie
Met 'actieonderzoek' probeerde C4youth basisteams jeugd in drie Groningse gemeenten te versterken. In zo'n onderzoek hebben de participanten zelf een sterke stem. Toch strandde het onderzoek in twee van de drie gemeenten. Het zegt vooral iets over de vele hobbels en valkuilen van de transformatie van de jeugdhulp.
Te zot voor woorden…?
Psychiatrie en logopedie werken in de kinder- en jeugd-GGZ helaas nog weinig samen. Het meest in het oog springende probleem bepaalt in welke discipline het kind terechtkomt. Vaak hangen de problemen op taal- en psychiatrisch gebied echter met elkaar samen.
Werkplaatsen voor praktijkvragen
In een academische werkplaats komen mensen met verschillende achtergronden en expertise bij elkaar om kennis te bundelen en toegankelijk te maken voor gebruik in de praktijk.
Gezien en gelezen
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een handleiding voor opvoeders; handleiding voor trainers Leony Coppens en Carina van Kregten, 2018 ISBN 978 90 368 187 97 262 bladzijden Als GZ-psycholoog heb ik regelmatig getraumatiseerde kinderen behandeld die opgroeien in een pleeggezin. Deze kinderen zijn in het verleden vaak blootgesteld aan meerdere traumatische gebeurtenissen. De gevolgen van complex […]
Proefschrift
Proefschrift: ADHD-symptomen in de adolescentie Djûke Brinksma promoveerde op 7 november 2018 aan de Rijksuniversiteit Groningen op haar proefschrift Gene-environment interactions on the course of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) symptoms. Waar gaat je proefschrift over? In mijn proefschrift heb ik gebruik gemaakt van data van het TRAILS onderzoek: ‘Tracking Adolescents’ Individual Lives Survey’. Dat is een […]