Home Zoek
Geef een zoekterm op ( 375 resultaten )
Verfijn zoekresultatenDe kalender van Joey
Wat als er ernstige problemen zijn in een gezin en het er voor een kind misschien niet veilig is? Hoe zorgen we dat deze kinderen toch zo 'thuis' mogelijk opgroeien? Over dit thema schrijft Nic Drion.
Comorbiditeit en ouders
In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten? En: is nader onderzoek gewenst?
Evidencebased jeugdhulp
Evidencebased werken, doen wat werkt… Het klinkt zo logisch. Toch is het in de praktijk nog een hele klus. Marca Geeraets en Harrie van Leeuwen schrijven over de uitdagingen die behandelaren (en organisaties) hierbij tegenkomen.
Wel of niet doen: samen met je baby in één bed slapen?
Verschillende media waarschuwden begin vorig jaar met klem: jonge ouders moesten beslist niet met samen met hun baby in een bed slapen.
LVB-jongeren en groepsdruk
Jongeren met een LVB vertonen meer risicogedrag dan leeftijdgenoten zonder die beperking. Waarschijnlijk zijn zij gevoeilger voor groepsdruk. Wat daarbij meespeelt is onder meer de angst door leeftijdgenoten te worden afgewezen, vermoeden deze onderzoekers.
“Frustratie is precies wat we nodig hebben”
Attachment Based Family Therapy (ABFT) lijkt een veelbelovende manier om depressieve en suïcidale jongeren te helpen. Deze vorm van therapie neemt de relatie met de ouders als basis voor herstel. Prof. dr. Guy Bosmans, gedragstherapeut bij de KU Leuven, is expert op het gebied van gehechtheidstheorie en ABFT.
Denken is iets anders dan doen
Bente van net tien jaar wordt met spoed door de huisarts aangemeld. Ze denkt zulke nare dingen dat ze bang is dat ze gek aan het worden is en ze heeft aangegeven dan liever dood te zijn. Gelukkig kan ze snel komen voor een intakegesprek. In de wachtkamer zit ze dicht tegen haar ouders aan. […]
Stemmen in je hoofd de baas
Sinds de veertienjarige Jessica getuige is geweest van seksueel misbruik en huiselijk geweld hoort ze stemmen in haar hoofd. Kan dit meisje, dat ook een PTSS opliep, de stemmen het zwijgen opleggen door traumagerichte cognitieve gedragstherapie? Een casusbespreking.
‘School als werkplaats’ ondersteuning binnen de muren van het mbo
School als Werkplaats (SAW) is een werkwijze op het ROC Friesland College waarbij hulpverleners op school aanwezig zijn voor jongeren met psychosociale problemen. Onderzoek naar SAW laat zien wat de sterke kanten zijn en waar het beter kan. Ook mooi: leerlingen hielpen zelf mee met de opzet én de uitvoering van dit onderzoek.
achtergrondartikelTrauma
Getraumatiseerde ouders en de relatie met hun kinderen
Sorry, but you do not have permission to view this content.