Home 2021

Laatste artikelen

Jeugdhulp in tijden van corona

De coronacrisis zorgt voor een abrupte transitie naar jeugdhulp op afstand. Van professionals vergt deze nieuwe manier van werken veel extra inzet en flexibiliteit en vooral: creativiteit. Wat gaat er goed en wat niet? Joyce Weeland en Floor van Rooij vroegen 48 professionals naar hun ervaringen tijdens 'de eerste golf'.

Jonge kinderen en beeldschermen

Het kan, zolang de balans in orde is | Dat een grote groep jonge kinderen meer tijd doorbrengt achter een beeldscherm dan richtlijnen voorschrijven, hoeft geen probleem te zijn. Tenzij ze daarnaast te weinig tijd besteden aan beweging, zowel binnen als buiten, of te weinig slaap krijgen.

In de schoenen van een ander

Jongeren en ouders die hulp krijgen van professionals in de sociale sector spelen steeds vaker een rol in de (beleids)ontwikkeling van die sector. 'Cliëntparticipatie' heet dat.

Een levensverhaal van tien meter lang

Wat kunnen we leren van hulpverleningstrajecten die eindigen in complexe problemen en inzet van specialistische jeugdhulp? Die vraag onderzoeken professionals en beleidsmakers samen met jeugdigen en hun ouders in het onderzoek 'Ketenbreed Leren'.

Van onderbuik naar onderzoek

Pillen of praten? Lange tijd was dit een heikele kwestie. Sinds enige tijd is er een prachtig polderantwoord: pillen én praten. Iedereen zijn zin. Maar is het het juiste antwoord?

De spil van vakmanschap

Vakbekwaam redeneren is een voorwaarde voor juiste en passende hulp. Harrie van Leeuwen en Marca Geeraets schrijven over de uitdagingen en obstakels om elkaar beredeneerd te informeren, te bevragen en gezamenlijk te besluiten over wat passende hulp is.

Kind centraal?

'Wil jij in het midden gaan staan, Maaike?,' vraagt de systeemtherapeute. 'Jij bent het pleegkind, dus jij staat centraal'. Aarzelend loopt Maaike naar het midden van de kring.

Op weg naar geïntegreerde speciaal (basis)onderwijsklassen

Steeds meer scholen voor speciaal- en speciaal basisonderwijs (so-sbo) werken intensief samen en geven les in geïntegreerde groepen. Dat doet een beroep op competenties van leraren én leerlingen. Wat zijn de gevolgen van het werken met gemengde so-sbo-groepen voor leraren, ondersteuners, leerlingen en ouders?

Gezien en gelezen

Gesignaleerde en gerecenseerde boeken: Contextuele theorie naar praktijk, Lifehacks voor meiden met autisme, Ongezien opgegeroeid, Praatkaartjes-Trauma

Kind en Adolescent Praktijk nr. 4 is verschenen! | Etiketten plakken

In de jeugdhulp is sinds 2015 geen classificatie (sommige mensen noemen het 'etiket' of 'label') meer nodig om hulp te krijgen. Dat is op zich een goede ontwikkeling. Immers, ook als je moeilijkheden niet precies passen in het 'hokje' van een stoornis is het belangrijk dat je er passende hulp voor krijgt.