Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kluis

Noah, zestien jaar oud, is al een tijdje in behandeling. Hij heeft last van dwanghandelingen. Tijdens de therapie leert hij dat als hij stress krijgt, hij er meer last van heeft. Stress krijgt hij onder andere van drukte om zich heen. De pech is dat hij in een heel drukte klas zit en overstappen naar een andere klas er niet inzit.
Premium
Noah is heel blij met corona. Hij hoeft niet naar school, kan alles thuis doen en als zijn klas online te druk wordt, zet hij het geluid uit. Hij heeft een tijdje bijna geen dwanghandelingen meer. Maar school gaat weer open en Noah moet overleven in de hectiek van zijn klas. Samen met school en zijn ouders heeft hij een stappenplan gemaakt wat hij kan doen als het te druk wordt. Zo krijgt hij onder andere een speciale kaart waarmee hij de klas uit mag gaan om de les voort te zetten in een stil-eigen-werklokaal en hij mag in overleg thuiswerkdagen plannen. Er wordt met hem ook gewerkt aan leren ontspannen. Zelf vindt Noah dat niet zo’n fijn onderwerp. Hij weet wel dat ontspannen handig is en dat bewegen goed voor hem is, maar hij houdt er niet van. Hij lijkt op zijn vader die ook zo min mogelijk wil bewegen. Hij stemt in met vijf sessies psychomotore therapie (PMT), waar hij leert voelen hoe zijn lichaam reageert op prikkels.
Het gaat goed met Noah. Hij heeft het naar zijn zin op school, laat geen dwanghandelingen meer zien en oogt tevreden. Hij wandelt soms en fietst meer. Zelf geeft hij zijn leven een 9. De PM-therapeut zou nog wel door willen om het geleerde te verstevigen, maar dat vindt Noah zelf niet nodig. Als ik aangeef te zullen vertrekken naar een andere werkplek lijkt dat een mooi moment om de behandeling af te sluiten.
Maar als Noah met zijn moeder voor de afsluitende evaluatie komt, staat zijn gezicht somber. Het is de afgelopen week niet goed gegaan. Omdat de klas weer erg druk was en hij stress voelde, had hij een thuiswerkdag genomen. Na die dag bleef hij zich niet goed voelen. Ook het weekend gaf geen verlichting en toen het maandag werd, voelde hij zich nog steeds niet best. Dit vertelde hij zijn moeder, maar die vond dat hij wel naar school moest. Bijna op school is hij doorgefietst en ergens een paar dorpen verderop pas gestopt.
Als we erover praten blijkt dat Noah veel meer stress heeft gehad door school dan hij wilde erkennen. De speciale kaart op school wilde hij zo min mogelijk gebruiken om niet op te vallen en hij geeft aan vaak niet te voelen dat hij stress heeft. Hij heeft wel dingen geleerd bij PMT, maar wil echt niet aan de slag met
Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem Kind en Adolescent Praktijk een maand gratis op proef. Na een maand stopt het proefabonnement automatisch.


    Al abonnee? Log dan in