Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Het drangbeest in de bosjes

Premium

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs12454-020-0108-8/MediaObjects/12454_2020_108_Fig1_HTML.jpgEls van elf jaar wordt bij onze poli aangemeld omdat haar behandelaar het even niet meer weet. Zij en Els hebben ruim een jaar hard gewerkt met het protocol ‘Bedwing je Dwang’. Maar Els blijft dingen doen die ze niet kan stoppen. Aan ons de vraag hoe dat kan. Zou ze autisme hebben? Haar behandelaar denkt van wel, evenals haar school. Haar ouders weten het niet.

We leren Els en haar ouders kennen als heel aardige mensen. Ze hebben echter een makke: ze vergeten snel wat ze ook alweer moesten doen en vaak blijken ze achteraf delen van de instructie niet gehoord te hebben. Els heeft weinig besef van tijd en ziet haar rituelen niet als zorgelijk. We zien snufjes onhandigheid in de sociale fijnafstemming, maar niet genoeg om van autisme te kunnen spreken. We leren van Els dat ze vaak in een dagdroomwereld leeft en in die wereld dingen steeds aan het herhalen is. Ze geeft toe dat ze boos wordt als anderen haar storen in haar bezigheden. Zo heeft ze een bepaalde manier van haar jas aandoen en als iemand die stappen verstoort, moet ze het helemaal opnieuw doen. Maar waarom mag dat niet, vraagt Els zich af, en waarom moeten anderen je altijd storen? We komen erop uit dat dagdromen best mag, maar dat het ook een te groot deel van je leven kan worden, zeker als ze deels bestaan uit handelingen herhalen. Maar Els toont zich niet echt bereid om daar iets aan te veranderen.

Dan komt er hulp uit onverwachte hoek. Haar juf vindt dat Els niet naar een gewone middelbare school kan. Els is geschokt. Hoezo? Ze vindt zelf dat ze dat prima kan. Maar dan brandt juf los: Els komt vaak te laat door haar rituelen, ze maakt haar werk niet af en gaat nooit mee gymen, omdat het aan- en uitkleden veel te veel tijd kost. De juf denkt dat Els het zonder steun niet gaat redden. Els is boos. Waarom klaagt de juf nu pas en hoezo is alles opeens een probleem? Dan blijkt dat juf al vaker met Els heeft gepraat, maar dat zij dat mogelijk niet gehoord heeft. Els blijkt goed te kunnen doen alsóf ze luistert. Ze wil koste wat kost naar een gewone middelbare school en als het dan moet, zal ze aan de slag gaan met dat dromen en die

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem Kind en Adolescent Praktijk een maand gratis op proef. Na een maand stopt het proefabonnement automatisch.


    Al abonnee? Log dan in