Kind & Adolescent Praktijk nr. 1, 2017

    Alle wezen naar veenhuizen: Transitie avant la lettre

    Tussen de regels van de literatuur is een schat aan psychologisch inzicht te vinden. In deze rubriek doet Frits Boer voor u verslag van zijn speurtochten.

    Doe het veilig, denk eerst even na

    In de rubriek Geregeld leggen wij het vergrootglas op wet- en regelgeving. Mr. Alice Broersma verheldert onderwerpen die voor niet-juristen soms taaie kost zijn, of bespreekt juridische thema’s die actueel zijn in ons werkveld.

    Gezien en gelezen

    De laatste decennia is veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van therapeutische interventies bij kinderen. Hierdoor zijn er inmiddels voor veel stoornissen evidencebased protocollen. Toch zijn de interventies over het algemeen voor slechts twee derde van de kinderen effectief. De klachten van ongeveer een derde van de kinderen nemen onvoldoende af nadat zij een evidencebased behandeling hebben gevolgd.

    IQ-score is dringend aan modernisering toe

    Veel Nederlandse kinderen en jongeren ondergaan een intelligentietest. Het probleem bij de interpretatie is dat deze tests niet altijd hetzelfde meten. Afhankelijk van de gekozen test kan het IQ sterk variëren. De auteurs pleiten ervoor om de IQ-score niet als één punt, maar als een betrouwbaarheidsinterval weer te geven. De classificatie moet deze score beschrijven, niet de persoon.

    Jelle Jolles : “De tienertijd biedt kansen en mogelijkheden”

    Jelle Jolles is universiteitshoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit. Hij slaat graag een brug tussen de wetenschap en de dagelijkse praktijk. Eind 2016 kwam zijn boek Het tienerbrein uit. Het is nu al een bestseller.

    Met z’n allen aan de dialoogtafel

    Sinds januari 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de inrichting, organisatie en uitvoering van alle jeugdhulp. Daarbij maken de gemeenten verschillende keuzes. Maar het is onduidelijk of en hoe deze keuzen bijdragen aan de transformatiedoelen. Er zijn namelijk weinig best practices waarop gemeenten hun keuzes kunnen baseren. Dit maakt de transformatie jeugd een maatschappelijk experiment dat niet alleen kansen biedt om de jeugdhulp te verbeteren, maar ook risico’s met zich meebrengt. Denk daarbij aan meer ongelijkheid in zorgverlening, onzekerheid, coördinatie- en afstemmingsproblemen of onvoldoende transparantie (o.a. Vrangbaek, 2007; Kinderombudsman, 2016).

    Psychofarmaca voor jongeren

    Bij jongeren die psychofarmaca slikken, gaat nogal eens iets mis. Sommigen nemen de medicijnen onregelmatig in of doen het niet op de goede manier. Anderen houden het niet vol. Met meer oog voor de verschillen tussen jongeren, voor hun ouders en de sociale context, gaat het een stuk beter. Maar een rechtlijnig proces wordt het nooit.

    ‘Puberen’: framing, naming and shaming

    In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen.

    Tienerleed of tienerlol?

    Moeders van tieners ervaren veel stress en voelen zich meer geïsoleerd en ontevreden in hun ouderrol, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Dat lees ik op de website van Ouders J/M, waar ik wat zit te grasduinen in artikelen over pubers. Ook vind ik er veel tips over omgaan met lastige pubers, over hun irritante gewoonten en over hoe je overleeft met een puber in huis. Eerlijk gezegd herken ik me er niet zo in.

    Tranen

    Ben komt bij De Praktijk omdat hij vaak moet huilen. Hij kan slecht tegen harde stemmen en kan zich moeilijk verweren. Vooral op school komen de tranen snel. Zelf begint hij er steeds meer last van te krijgen. Hij wordt over twee maanden elf jaar en wil helemaal niet zo snel huilen. Ben vindt het lastig om met woorden te vertellen wat hij denkt en voelt. Hij weet wel dat de schelle stem van zijn juf veel snellertranen oproept dan de rustige stem van de invaljuf.

    Van observeren tot stimuleren

    Vooral leerlingen in het speciaal onderwijs zijn soms onvoldoende in staat hun gedrag, gevoel en aandacht zo te reguleren dat ze tot leren en functioneren komen. Leerkrachten hebben weinig houvast bij het helpen van deze leerlingen. Voor hen is de ZO! ontwikkeld: een observatielijst om de zelfregulatie op leergebied in kaart brengen. En vervolgens een passend onderwijs-zorgarrangement op te stellen.

    Voorspellen blijft moeilijk

    In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten. En... is nader onderzoek gewenst?