Home 2018

Laatste artikelen

Lessen voor passend speciaal onderwijs

In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen.

SEN en de kunst van het lesgeven

In deze rubriek laat de redactie van Kind & Adolescent Praktijk een promovendus aan het woord om te vertellen over zijn of haar onderzoek.

Een moeder als geen ander: vindingrijk, ondernemend en hopeloos verslaafd

Tussen de regels van de literatuur is een schat aan psychologisch inzicht te vinden. In deze rubriek doet Frits Boer voor u verslag van zijn speurtochten.

Is er een essentie van angst? – Antwoord aan Else de Haan

In het juninummer van Kind en Adolescent Praktijk schreef ik, naar aanleiding van een roman over het meisje Aza dat een speciale vorm van ziekteangst heeft, dat haar dwanggedachten slechts de boven...

Gezien en gelezen

Stevige wortels, sterke vleugel Werken met jongeren rond zelfbeeld, motivatie, grenzen, rust, krachten en verantwoordelijkheid Eveline de Wree, Tijl Vandenberghe, Bart Ceunen, 2018 Gompel & Svacina...

Praktijkonderzoek

In de instelling waar ik werk, doen we ook onderzoek. Dat onderzoek richt zich op verschillende thema’s, maar altijd heeft dat onderzoek te maken met jeugdigen en psychische problemen. De laatste tijd valt in gesprekken steeds vaker de term praktijkonderzoek. “Praktijkonderzoek is belangrijk en daar moeten we ons meer op toeleggen,” klinkt het dan.

Online samenwerken in de hulpverlening

Samen1Plan is een digitaal hulpmiddel bedoeld voor hulpverlening in complexe situaties met als doel de zorg beter te coördineren. Inmiddels is Samen1Plan door duizenden cliënten en hulpverleners ingezet. Maar hoe goed verloopt die samenwerking in de praktijk? En hoe tevreden zijn cliënten over het online systeem?

Niet vragen maar gewoon goed luisteren

Farid komt met zijn moeder naar het intakegesprek. Ze zijn meer dan een half uur te laat. Als ik vraag waarom, kijkt Farid mij met grote ogen aan: “Ik weet het niet.” Ook als zijn juf vraagt waarom hij thuis was en niet op school, heeft hij geen antwoord. Farid huilt vaak als hij thuis is en wil dan niet naar school. Maar waarom? Hij weet het niet.
Eetstoornissen

Twaalf, twintig of honderd sessies

In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten? En: is nader onderzoek gewenst?

Risico op kindermishandeling verlagen met arij-needs

Interventies die kindermishandeling moeten voorkomen, hebben te weinig effect, blijkt uit onderzoek. Mogelijk komt dit doordat in de jeugdbescherming de ‘what works-principes’ onvoldoende worden toegepast. Om ook daar volgens deze principes te kunnen werken, zijn de ARIJ-Risk en ARIJ-Needs ontwikkeld.