Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gezien en gelezen

Mymind, mindfulness voor kinderen en jongeren met ADHD en hun ouders, trainershandleiding | Omgaan met ADHD op school. Evidence based methoden voor leerkrachten | Attachment in religion and spirituality, a wider view | Nu ik je zie. Op zoek naar mijn vader

MYMIND, MINDFULNESS VOOR KINDEREN EN JONGEREN MET ADHD EN HUN OUDERS, TRAINERSHANDLEIDING

Susan Bögels, 2020
Uitgeverij: Lannoo Campus
ISBN: 978 94 01438 339
160 bladzijden
Prijs: € 35,99
Lang heb ik gedacht dat mindfulness iets was voor ouders en kinderen uit de grote stad. In mijn werkgebied diep in Noord-Holland leek het mij veel minder kans van slagen te hebben. Maar nu ik het boek van Susan Bögels heb gelezen, is dat idee aan het kantelen. Bögels schrijft in haar trainershandleiding MYmind, Mindfulness voor kinderen en jongeren met ADHD en hun ouders eerlijk over haar eigen mislukkingen en haar leerproces, en doet dat op een aanstekelijke manier. Overigens schreef Bögels ook een werkboek voor kinderen en jongeren van negen tot achttien jaar, en verschijnt binnenkort een werkboek voor ouders.

Het mooie van de aanpak is dat je samen met ouders en kinderen aan de slag gaat. Ik zou zelf ook een plek geven aan broers en zussen, omdat ook zij vaak hun aandeel hebben in de drukte en ook veel baat kunnen hebben bij de training, maar misschien is dat iets voor een volgende versie. Samen ga je meer rust brengen in de te hectische wereld van het gezin en dat doe je middels allerlei heel duidelijk omschreven oefeningen. Die oefeningen zijn mooi geïllustreerd. Het spreekt me heel erg aan dat je met ouders stilstaat bij hun eigen manieren van handelen en hoe zij kunnen leren om minder snel en heftig te reageren. En dat je dat ook met de kinderen doet. Je lichaam als alarmsysteem komt voorbij, je leert een rustige plek in jezelf vinden en daar gebruik van maken, rust nemen als je stress ervaart et cetera. Het zijn allemaal mooie technieken die echt van meerwaarde zijn voor de reeds bestaande gedragstherapeutische trainingen. Steeds weer lees je dat het belangrijk is om tijd te nemen en dat is fijn. Tijd voor jezelf als trainer om de sessie voor te bereiden en ook te evalueren, tijd om te kijken naar jezelf. Zeker in onze ‘minuten-tel-tijd’ is dat een waardevolle boodschap. Mindfulness als levensfilosofie om je meer te richten op het leven in het hier en nu.

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs12454-020-0617-5/MediaObjects/12454_2020_617_Fig1_HTML.jpg
Persoonlijk vind ik het eerste deel waarbij de diagnose wordt gesteld nogal summier. In de instellingen waar ik werk, nemen we meer tijd om samen met ouders en kind te onderzoeken waar de problemen vandaan komen. Ik heb
Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in