Home Zoek
Geef een zoekterm op ( 433 resultaten )
Verfijn zoekresultatenEffectieve therapeuten
In dit nummer van Kind en Adolescent Praktijk besteden verschillende auteurs aandacht aan werkzame factoren in de behandeling die niets te maken hebben met aard van de specifieke interventie.
Gezien en gelezen
Pedagogische adviezen voor speciale kinderen | Hulp bij trauma in de kindertijd: praktische gids voor opvoeders | Three identical strangers
Tegenwind
Evidencebased werken, doen wat werkt… Het klinkt zo logisch. Toch is het in de praktijk nog een hele klus. Marca Geeraets en Harrie van Leeuwen schrijven over de uitdagingen die behandelaren (en organisaties) hierbij tegenkomen.
De blauwe plekken van Safety
Wat als er ernstige problemen zijn in een gezin en het er voor een kind misschien niet veilig is? Hoe zorgen we dat deze kinderen toch zo 'thuis' mogelijk opgroeien? Over dit thema schrijft Nic Drion.
MagazineTrauma
Dwang en trauma
In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten? En: is nader onderzoek gewenst?
Verslavingszorg aan LVB-jongeren: complex én uitdagend
Dr. Neomi van Duijvenbode en dr. Evelien Poelen doen onderzoek naar verslavingsproblematiek bij mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Onlangs schreven zij een handreiking voor professionals over geschikte preventie en behandeling van verslavingsproblematiek bij jeugdigen en volwassenen met LVB.
Onderwijs aan leerlingen met ASS versterken
Leraren zijn beslissend voor het succes van inclusief onderwijs aan leerlingen met ASS. Toch hebben zij vaak onvoldoende kennis van ASS en missen ze vaardigheden om les te geven aan deze leerlingen. 'OLAV' wil daarin het verschil maken.
Ode aan ouders die hulp zoeken bij mishandeling
In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen.
Jeugdhulp voor kinderen met gedragsproblemen
Nu de decentralisatie van de jeugdzorg een paar jaar oud is, rijst de vraag hoe de hulp aan kinderen met bijvoorbeeld ADHD sindsdien is ingericht. Hoe staan beleidsambtenaren er eigenlijk tegenover? En hoe is het gesteld met hun kennis? Vooral op dat laatste punt is ruimte voor verbetering.