Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zo vergroot je ouderbetrokkenheid in het speciaal onderwijs

Juist in het speciaal onderwijs kunnen kinderen sterk profiteren van betrokken ouders. Alleen al door het onderwerp op de agenda te zetten en er met elkaar over te praten, blijkt de betrokkenheid van ouders toe te nemen. Niet alleen kinderen, maar ook ouders waarderen dat.
Premium

In het onderwijs is betrokkenheid van ouders erg belangrijk. Het heeft een positief effect op de leerprestaties en is bevorderlijk voor de motivatie, het welbevinden, het zelfbeeld en de zelfwaardering van de leerling (Bakker e.a., 2013). Ouderbetrokkenheid vergroten, is niet altijd eenvoudig. Zeker in het speciaal onderwijs (SO) zijn er vaak belemmerende factoren. Zo wonen ouders dikwijls verderweg van school en hebben ze vaak negatieve ervaringen opgedaan met eerdere scholen. Bovendien hebben ouders zelf vaker (psychische) problemen en kost het hen soms moeite om te accepteren dat hun kind SO volgt. Aangezien leerlingen in het SO veel behoefte hebben aan ondersteuning, kunnen juist deze kinderen sterk profiteren van grotere betrokkenheid van hun ouders. Vanuit deze gedachte is in 2014 een praktijkwetenschappelijk onderzoek gestart vanuit het PI7-consortium1. De vraag daarbij was: hoe vergroot je de ouderbetrokkenheid in het SO wanneer je rekening houdt met alles wat we tot dusver weten over succesfactoren, kansen en beperkingen van het speciaal onderwijs en haar doelgroep?

Ouder als gelijkwaardige gesprekspartner

Leidraad bij dit onderzoek was de kennis van succesfactoren bij ouderbetrokkenheid en de kennis van effectief schoolbeleid op dit gebied in het regulier onderwijs. Uitgangspunt was een zevental werkwijzen dat effectief bijdraagt aan het vergroten van de ouderbetrokkenheid (Bakker e.a., 2013; Smit e.a., 2006).

Het gaat hierbij voornamelijk om werkwijzen waarbij de school een open, responsieve en sensitieve houding tegenover ouders en oudercontacten heeft. De school treedt ouders als gelijkwaardige gesprekspartners tegemoet, met expertise over hun kind en gezinssituatie. In de communicatie met de ouder staat het belang van de leerling centraal en gesprekken zijn oplossingsgericht van aard. In box 2 worden de zeven effectieve werkwijzen uitgebreider weergegeven.

Leer als school van ouders ‘wat werkt’ bij een kind

Voordat het onderzoek kon starten, is een aantal landelijke werkbijeenkomsten georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomsten is samen met de participerende scholen per effectieve werkwijze bekeken in welke mate en op welke manier de school de werkwijze al toepast. Vervolgens is met de scholen nagegaan hoe deze werkwijzen verder konden worden uitgewerkt om beter te slagen in het SO. Om de slagingskans verder te vergroten, is door de scholen ook gekeken hoe de werkwijzen het best konden worden ingebed in het dagelijks handelen van de school.

Tabel 1. Hulpmiddelen die in het onderzoek zijn gebruikt.

Hulpmiddel

Doelen / werkzame elementen

Reacties uit het veld

Afstemmingsgesprek (kindniveau)

Kennismaken Van

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem Kind en Adolescent Praktijk een maand gratis op proef. Na een maand stopt het proefabonnement automatisch.


    Al abonnee? Log dan in