Vijftig jaar behandeling: Wat hebben we gewonnen?

In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten? En: is nader onderzoek gewenst?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: Aleid Denier van der Gon

Dat wij kinderen en jongeren bij voorkeur een evidencebased behandeling geven, is zo langzamerhand wel bekend en gebeurt gelukkig ook steeds vaker. Maar is er enige vooruitgang in die effectiviteit te bespeuren? Leren we nog bij? Op gezette tijden worden naar deze vraag meta-analyses gedaan: een analyse van de effecten van een heleboel onderzoeken samengevoegd. Kortgeleden verscheen weer zo’n meta-analyse, van John Weisz en collega’s (2017). Zij deden een meta-analyse naar al het effectiviteitsonderzoek dat tussen 1963 en 2013 is gedaan: 443 onderzoeken, met 30.431 kinderen en jongeren, in vijftig jaar. Vier keer eerder was zo’n meta-analyse gedaan

0
5

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.