De kwetsbare evidence

Evidencebased werken, doen wat werkt… Het klinkt zo logisch. Toch is het in de praktijk nog een hele klus. Marca Geeraets en Harrie van Leeuwen schrijven over de uitdagingen die behandelaren (en organisaties) hierbij tegenkomen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs12454-019-0019-8/MediaObjects/12454_2019_19_Fig1_HTML.jpg

Jeugdhulp inzetten die bewezen effectief is. Doen wat werkt. Dit betekent jezelf in de dagelijkse behandelpraktijk vragen stellen en die met behulp van ‘interne’ en ‘externe’ informatie zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Dat is de kern van evidencebased werken. Om te kunnen besluiten wat de juiste hulp is, is state of the art-vakkennis nodig. Zicht krijgen op die state of the art valt echter niet mee. Dit maakt de rol van de evidence in de jeugdhulp kwetsbaar.

De externe evidence – de onderbouwing van wat werkt en wat niet – staat in peer reviewed wetenschappelijke tijdschriften. De toegankelijkheid

0
6

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.